Netflix focust zich meer op eigen content

Door de hevige concurrentiestrijd om de kijker gaat Netflix zich meer richten op eigen content. Filmmaatschappijen maken zich steeds meer zorgen om buiten de boot te vallen.

Dit jaar gaat Netflix maar liefst 8 miljard dollar besteden aan eigen tv-series en -films. Het internationale videoplatform krijgt komende tijd te maken met steeds meer concurrentie van onder andere Amazon, Apple, Disney en Youtube. Met sterkere focus op Netflix Originals willen zij zich onderscheiden van andere partijen, maar ook de concurrentie zit niet stil en gebruikt eigen content en exclusieve licenties om nieuwe kijkers aan zich te binden.

Sinds Disney in december 21st Century Fox heeft overgenomen heeft het bedrijf ook het meerderheidsaandeel in Netflix-concurrent Hulu. In de Verenigde Staten is Disney al een koude oorlog met Netflix gestart door veel populaire Pixar, Marvel en Disney content van het Netflix-platform te halen. Voor Netflix is dit een belangrijke reden om nog meer in eigen content te investeren, zodat zij zo min mogelijk van derden afhankelijk zijn. Producenten van films en tv-series maken zich daarom grote zorgen dat zij in de toekomst hun plek binnen het Netflix-platform gaan verliezen aan Netflix-originals.

Ondanks de dreigende concurrentie weet Netflix tot op heden de verwachtingen van beursanalisten te overtreffen. In het vierde kwartaal van 2017 wist Netflix wereldwijd 8,3 miljoen nieuwe abonnees binnen te halen. Netflix heeft nu 110,6 miljoen betalende abonnees. Ook in totale kijktijd weet het bedrijf de concurrentie nog op afstand te houden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*