Netflix heeft door de jaren heen geëxperimenteerd met verschillende prijsklassen, inclusief abonnementen met en zonder advertenties. In een poging om een breder publiek aan te trekken en nog meer potentiële abonnees te bereiken, overweegt het bedrijf nu een radicale verandering: het aanbieden van een volledig gratis versie van de dienst, ondersteund door advertenties.
Netflix heeft eerder een gratis abonnement getest in Kenia, maar beëindigde dit vorig jaar. Wat het bedrijf nu overweegt, is een veel grotere stap, door mogelijk gratis versies van de dienst aan te bieden in grotere markten – bijvoorbeeld in Azië en Europa. Volgens Bloomberg zijn abonnees in landen zoals Japan en Duitsland waarschijnlijk kandidaten voor een dergelijke aanbieding. Echter, een gratis plan in de thuismarkt van Netflix, de VS, staat momenteel niet op de agenda, aangezien een gratis abonnement bedoeld is om meer abonnees aan te trekken, terwijl Netflix in de VS en Canada al bijna verzadigd is.
Bronnen van Bloomberg geven aan dat dit alleen het onderwerp is van interne discussies binnen het bedrijf. Duidelijk is wel dat dit aanbod het bedrijf zou kunnen helpen zijn momentum voort te zetten, vooral in regio’s waar consumenten met een lager inkomen zich de dienst nu niet kunnen veroorloven.
Het idee van een gratis plan komt voort uit de trage groei van Netflix’s advertentie-gebaseerde abonnement, dat momenteel verbleekt in vergelijking met concurrenten zoals Prime Video, Hulu en Peacock.
Goede ontwikkeling, in zwart wit of lagere resolutie of bepaalde series / films wel op de gratis versie.
Dus… omdat het abonnement waar je niet voor betaalt, maar dat advertenties toont, niet snel genoeg groeit, willen ze een gratis abo met advertenties invoeren?
Wat is het verschil?