Een min of meer klassiek ondernemersverhaal, zo mag je het ontstaan en de ontwikkeling van Quadia best noemen. Nico Verspaget hield zich kort na de eeuwwisseling bezig met marketing voor een ict-bedrijf. Hij begon er te experimenteren met communicatie met behulp van video en internet. Robert van der Zwart, marketingman afkomstig uit de farma-sector, kreeg daar lucht van. Zoiets wilde hij ook wel, het leek hem heel aantrekkelijk voor trainingen voor artsen.
Ze staken de koppen bij elkaar en concludeerden dat ze het maar eens met een eigen bedrijf moesten proberen. En zo ging Quadia van start, in een garage aan de Hilversumse Burgemeester Gülcherlaan. ,,We waren een van de eersten met online video. YouTube bestond nog niet”, aldus Verspaget.
Na enkele tussenstappen nam het bedrijf in september vorig jaar zijn intrek in het Rotorgebouw in Hilversum, voorheen zetel van omroep BNN. Naast kantoorruimte heeft Quadia er een ferme eigen studio en cateringfaciliteiten voor personeel en klanten. Van hieruit worden grote zakelijke klanten en de medische sector bediend.
Dat laatste onderdeel is voor Quadia inmiddels het grootste. Verspaget en de zijnen bedienen artsen tot ver over de landsgrenzen: West-Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Japan. Quadia brengt specialisten wereldwijd en niet zelden ‘real time’ met elkaar in contact en bereikt daarmee dat ‘breaking news’ zich razendsnel verspreidt in de medische sector.
Zakelijke klanten (bedrijven, overheidsinstellingen) komen vooral uit Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Quadia helpt ze efficiënt en effectief via online video te communiceren met relaties (veelal klanten) en met het eigen personeel.
Live
Wat Quadia zoal doet, blijkt misschien wel het beste uit enkele voorbeelden – klein en groot. ,,Zo krijgt iemand die bij een klant van ons een autoverzekering afsluit een individueel toegesneden videootje toegestuurd”, vertelt Verspaget. En een groter voorbeeld? ,,Heel leuk was bijvoorbeeld vorig jaar de introductie van de nieuwe BMW 5 Serie in Nederland. Voor relaties van de importeur hebben we toen met zeven camera’s elf keer een live-uitzending gemaakt vanuit Rijswijk, met onder meer een panel experts van BMW. We zonden op verschillende tijdstippen uit – in de avond, ’s middags en in het weekend – zodat BMW-relaties konden kiezen wat hen het beste uitkwam.’’
,,Ook vorig jaar hebben we zeven uur live video gemaakt van de startersdag van de Kamer van Koophandel. Weet je wat op zaterdag de gemiddelde kijktijd was? 90 minuten!’’
Uit de medische sector noemt hij een recent specialistencongres in Chicago. ,,Daar waren de belangrijkste ‘opinion leaders’ op hun terrein aanwezig.’’ Duitse artsen kwamen in Berlijn bijeen om te bekijken wat Quadia vanuit de VS liet zien. ,,Ze konden vragen stellen en kregen vanuit Chicago antwoord.’’ De ervaring leert dat live video leidt tot meer vragen. ,,Van de kijkers stelt tussen de 20 en 35 procent een vraag. Die worden allemaal beantwoord, maar alleen de beste vragen in de live-uitzending. Moet je je voorstellen dat 20 tot 35 procent van een zaal met duizend mensen een vraag wil stellen.’’ Dat lukt nooit, wil Verspaget er maar mee zeggen.
Ook ontwikkelde het bedrijf kanalen als Oncologie TV, BreastCancer TV en Hermatology TV, toegankelijk voor artsen. Verspaget: ,,Uniek is dat we daarvoor vijf medische redacteuren hebben. Geen videoredacteuren die zich in gezondheidszorg hebben verdiept, maar omgekeerd, mensen met een medische achtergrond die hebben geleerd video te maken. Door onze aanpak doet medisch nieuws echt sneller de ronde in de sector. Zo kwam er in de VS aandacht voor mensen die kanker hebben overleefd, wat steeds vaker voorkomt. Wij hebben dat onderwerp in Nederland geagendeerd. En het is hier door artsen ook opgepakt.’’
Nieuwe dingen
Quadia is inmiddels een gevestigde naam. ,,Maar we proberen het DNA van een start-up vast te houden”, zegt Verspaget. Zo is vorig jaar Quadia Lab opgezet. Doel: nieuwe technologieën, toepassingen en formats ontwikkelen. ,,We blijven nieuwe dingen proberen. Dat eist de sector ook van ons.’’
Geef als eerste een reactie