Deze zomer bestaat het gezamenlijke videoplatform van NPO, RTL en Talpa alweer vier jaar. Niels Baas geeft aan dat NLZIET eindelijk de wind in de rug heeft. Spreekbuis.nl sprak hem onder andere over de internationale concurrentie van videoplatforms.
Je gaf onlangs aan dat het goed gaat met NLZIET, maar toch zijn er veel consumenten die NLZIET nog niet kennen.
We hebben recent een naamsbekendheidonderzoek laten doen door Blauw Research, waaruit inderdaad blijkt dat NLZIET nog bij weinig Nederlanders bekend is. Naast reclamecampagnes moeten we het hebben van promotie via de kanalen van onze partners. Zij hebben echter ook hun eigen online platforms die ze via hun kanalen onder de aandacht willen brengen. Daarnaast lopen we soms tegen regelgeving aan. Van de wet mag bijvoorbeeld NPO ons niet buiten de STER-reclameblokken promoten. We zien wel overal een stijgende lijn in, waaronder de tevredenheidsindex en nieuwe leden aanwas. Steeds meer kijkers ervaren ook het gemak van één centraal videoplatform, waar ze overal en altijd de content van alle grote Nederlandse zenders kunnen bekijken.
“Er is sprake van een verdringingsmechanisme op gebied van aandacht, want de totale kijktijd neemt niet toe.”
Grote internationale contentreuzen, zoals Netflix, Facebook en Youtube investeren momenteel flink in eigen content. Netflix geeft bijvoorbeeld meer dan acht miljard euro uit aan nieuwe films en series. Op termijn zullen hier nog meer platforms bijkomen van bijvoorbeeld Apple, Amazon en Disney. Is daar wel tegenaan te boksen?
NLZIET wordt vaak vergeleken met Netflix en Youtube, maar we zijn een totaal andere dienst met onderscheidende content van voornamelijk Nederlandse bodem. Op gebied van aandacht concurreren we uiteraard wel met deze internationale platforms. Daarin zijn de veranderingen in de tv-markt nu al goed zichtbaar in afnemende kijktijd bij lineaire televisie en dalende tv-reclame-inkomsten. Vooral in de jonge doelgroep is deze daling heel significant. Er is sprake van een verdringingsmechanisme op gebied van aandacht, want de totale kijktijd neemt niet toe. Wanneer je immers kijkt naar het een, kijk je niet meer naar het ander.
Dat geldt ook voor het aantal tv-abonnementen dat de consument bereid is af te sluiten, wat op termijn kan leiden tot een “winner takes all” markt. Een partij als Netflix weet door slim gebruik van userdata heel goed hoe zij kijkers in hun platform kunnen vasthouden. Door het versnipperd aanbieden van content via diverse omroepplatforms leidt tot minder schaalvoordelen en bereikverlies. Hierdoor verzwakken de omroepen hun positie ten opzichte van de internationale videoplatformen. Verdere samenwerking tussen Nederlandse omroepen op gebied van distributie en techniek is daarom van levensbelang. Door content te bundelen op één Nederlands videoplatform bieden we de kijker gemak en versterken de omroepen elkaar juist in de strijd om de aandacht van de Nederlandse kijker. Daarnaast kunnen omroepen met het aanbieden van een gezamenlijk videoplatform geld besparen op gebied van techniek en distributie.
Binnen de omroepwereld zijn er ook voorstanders om tv-programma’s vrij op Youtube te zetten. Hiermee kunnen ze vooral jongere doelgroepen weer bereiken. Hoe kijk jij hier naar?
Distributie uit handen geven brengt grote risico’s met zich mee, omdat je daarmee afhankelijk wordt van het beleid en de algoritmes van buitenlandse partijen. Daarnaast investeren alle grote platforms zelf ook in eigen content, die zij altijd voorop zullen stellen. Dit is nu al goed te zien bij Netflix met hun Netflix Originals. Bij het plaatsen van programma’s op platforms van derden hebben omroepen het content- en distributiebeleid ook niet meer in eigen beheer. Programma‘s die volgens onze Nederlandse normen prima kunnen worden vertoond zullen bij internationale partijen wellicht worden geweigerd. Denk hierbij aan educatieve tv-programma’s met licht seksuele inhoud zoals ‘Spuiten en slikken’ bijvoorbeeld. Afgelopen tijd kwamen Youtube en Facebook al veelvuldig negatief in het daglicht om datamisbruik en privacy-issues. Daarnaast komt nepnieuws op superplatforms veel voor. Nederlandse omroepen kunnen met hun eigen of gezamenlijke videoplatform dit beter bestrijden. Ze hebben immers de content en distributie in eigen handen. Dit is niet het geval bij onder andere Facebook en Youtube. Internationale superplatforms zijn commercieel op zichzelf gericht. Maatschappelijke en culturele doelstellingen van bijvoorbeeld NPO zullen daarom bij hen niet de hoogste prioriteit krijgen. Op het gebied van reclame-inkomsten is het voor omroepen ook minder interessant. De advertentietarieven zijn lager, kun je niet zelf bepalen en moeten ook nog eens worden gedeeld. Bij Youtube moet bijvoorbeeld zo’n 40% worden afgedragen. Al met al neemt de toegevoegde waarde van eigen platforms af wanneer de content ook op internationale platforms staat. Omroepen maken zichzelf hierdoor steeds meer afhankelijk van deze superplatforms. Een intensieve samenwerking tussen omroepen en internationale videoplatforms lijkt mij daarom onverstandig.
“Internationale superplatforms zijn commercieel op zichzelf gericht. Maatschappelijke en culturele doelstellingen van bijvoorbeeld NPO zullen daarom bij hen niet de hoogste prioriteit krijgen.”
Het grootste deel van de consumenten kijkt momenteel nog steeds lineaire televisie via de kabel. Zijn de kabelaars dan niet de ideale partijen voor zenders om mee samen te werken?
De machtspositie van de Nederlandse distributeurs Ziggo en KPN is momenteel enorm; op de televisiemarkt bezitten deze spelers op dit moment een marktaandeel van bijna 90%. De commerciële omroepen zijn voor hun bereik en daaraan gekoppelde advertentie-inkomsten sterk afhankelijk van deze netwerkdoorgifte. Om een antwoord te bieden op de weglekkende advertentie inkomsten richting de data-gedreven advertentiemogelijkheden van Facebook en Google is het daarom noodzakelijk om het advertentiemodel te moderniseren. De bestaande tv-distributeurs delen tot nu toe, om onder andere commerciële redenen, de noodzakelijke gebruikersdata niet met de omroepen. Het directe consumenten model van NLZIET biedt hiervoor een oplossing. Hiermee creëren de omroepen niet alleen een nieuw abonnementen verdien model maar ook directe toegang tot consumenten data waarmee onder meer de gebruikservaring kan worden verbeterd.
“De machtspositie van de Nederlandse distributeurs Ziggo en KPN is momenteel enorm.”
Het kijkgedrag verandert momenteel sneller dan ooit. Hoe spelen jullie met NLZIET daarop in?
NLZIET is op zich al hét initiatief gericht op het veranderende kijkgedrag. Je kunt immers de programma’s van NPO, RTL en Talpa (voorheen SBS) live, terug (tot wel een jaar lang) en soms zelfs vooruitkijken. We zijn al te bekijken op de pc, smartphone en tablet. Daarnaast zijn programma’s op het grote scherm te zien via NLZIET-app op diverse smart-tv’s en via airplay op Apple TV en Google Chromecast. Eind mei lanceren we een Apple TV-app, zodat we NLZIET voor de kijker nog toegankelijker maken. Sinds begin deze maand is ook het zogenoemde ‘geoblock’ binnen de EU komen te vervallen. Het is nu mogelijk om de programma’s van NLZIET ook te kijken in de EU-landen. Nederlandse televisieprogramma’s worden hierdoor online toegankelijk voor vakantiegangers, pensionado’s, expats en Nederlandse emigranten via de smartphone, tablet en connected-tv.
Geef als eerste een reactie