Niels Baas wil gratis versie van NLZIET

In de Dutch Media Week stond in het Cross Media Cafe dit maal ‘Video On Demand’ centraal. NLZIET-directeur Niels Baas wil graag grotere stappen nemen op het gebied van samenwerking tussen mediapartijen op het NLZIET-platform, bijvoorbeeld door het gezamenlijk financieren van films en tv-series. Ook gelooft hij in een ‘shop-in-shop’ model, zoals De Bijenkorf,  waarin elke omroep binnen het NLZIET-platform zijn eigen identiteit behoud op gebied van content, huisstijl, aanbevelingen en advertenties.

Baas wil het aantal NLZIET-gebruikers sneller laten groeien. Volgens hem is niet geld, maar samenwerking de belangrijkste sleutel voor deze groei. ‘Alle omroepen bij elkaar hebben extreem veel promotiemogelijkheden en er staat nu al een hoogstaand platform. Het is gewoonweg een kwestie van alle neuzen dezelfde kant op en gas geven’, aldus Baas.  Tevens wil de NLZIET-directeur het liefst een AVOD-versie lanceren. ‘Laten we een gratis versie van NLZIET maken, waarin de gebruiker zelf bepaalt of hij reclame wil zien of voor een betaalde advertentievrije variant gaat.’

In een recent verschenen whitepaper over Video On Demand schrijven Mediaperspectives en ODMedia dat zij ook voorstander te zijn om Nederlandse contentpartijen meer te laten samenwerken: ‘Er liggen kansen voor Nederland. Maar om op distributiegebied enig tegenwicht te bieden tegen internationale spelers, zijn creativiteit en samenwerking belangrijk. De eerste poging tot samenwerking in Nederland is NLZIET. Ondanks dat NPO, RTL en SBS hier gezamenlijk in zitten, lijkt het erop dat er niet echt commitment is om dit te laten groeien. Deze partijen hebben ook nog hun eigen platformen en dat zie je terug in volledigheid van de content line up en de timing van plaatsing van content. Vaak gaan de eigen platformen voor.’

Ook vanuit de politiek en de Raad van Cultuur komt de roep om meer samenwerking om een kans te maken tegen het geweld van de internationale platformen. Mediaperspectives en ODMedia vragen zich in hun whitepaper af of de samenwerking niet een dwingender karakter moet krijgen: ‘In de wetenschap dat onderzoek heeft laten zien dat consumenten maximaal 2 tot 3 videoabonnementen zullen afsluiten, moeten we ervoor zorgen dat er een Nederlandse partij bij zit. Die partij moet zich focussen op Nederlandse content in verschillende genres. Er zijn verschillende opties om dit te realiseren, zoals het uitbouwen van NLZIET.’

https://mediaperspectives.nl/app/uploads/2019/10/whitepaper-vod-def.pdf

1 Comment

  1. Goed plan. Ik gebruik met plezier NlZIET op mijn Smart TV. Handig, gemakkelijk en heel goed beeld. Ik hoop dat er, na de laatste uitbreiding met de lokale zenders, nog meer kanalen bijkomen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*