Mediastrateeg Niels Bruinsma laat in zijn blog weten dat de trend van Corona-moeheid in mediagedrag nu duidelijker zichtbaar is.
Corona-moeheid weergegeven
Onderstaande weergave laat dit goed zien in combinatie met TV kijken. We hebben de index van het zoekwoord ‘corona’ weergegeven naast het dagbereik van tv en het aantal minuten dat we per dag tv kijken. Duidelijk is dat de corona-crisis op z’n hoogtepunt vooral voor extra minuten TV heeft gezorgd, maar ook voor meer kijkers. Dat effect lijkt nu weer bijna terug bij af.
Bij radio zien we een vergelijkbaar effect, een flinke toename in de luistertijd die intussen ook alweer begint af te nemen. Vinex, het overkoepelend orgaan van internet exploitanten, geeft ook aan flinke groeicijfers te zien bij hun achterban. Uiteraard is het met name de online-nieuws-sector die profiteert van de verhoogde vraag naar nieuws, maar in hun kielzog profiteren ook andere partijen mee.
Online consumptie toegenomen, ‘turning point’?
Binnen de totale online populatie is een groei aan mediaconsumptie zichtbaar, binnen het oudste deel van de doelgroep is deze groei het hoogst en ook in het Noorden zien we de hoogste groeicijfers. Dit heeft als reden dat de online mediaconsumptie daar het laagst was, dus dat er makkelijker meer te groeien valt, maar wat doet deze groei op de langere termijn? Tot op heden liepen deze doelgroepen iets achter op de overigen, deze inhaalslag kon wel eens blijvend effect hebben en dus een kleine overwinning voor het totale online bereik betekenen.
Niels Bruinsma is strategisch directeur van Abovo Media
Geef als eerste een reactie