Nieuwe cijfers over gebruik van Connected TV’s

De Nederlandse tv-marketingorganisatie Screenforce heeft cijfers over het gebruik van ‘connected televisies’

Smart TV aanwezig in één op drie huishoudens In Nederland zijn er in 2015 in totaal 810.000 Smart TV’s verkocht. Dat is 74% (1) van het totaal aantal verkochte TV-toestellen. Drie jaar geleden stond het aandeel van Smart TV nog op 59%.

Volgens de laatste cijfers van de Media Standaard Survey (2) heeft inmiddels 37% van de huishoudens toegang tot internet via een televisietoestel. 12% van de huishoudens heeft een dongel en/of mediacenter, waarmee dezelfde functionaliteit als Smart TV verkregen kan worden. Denk hierbij aan Apple TV of Chromecast van Google.

Het blijken vooral de (jongere) huishoudens uit de hogere welstandsklassen die Smart TV en/of een mediacenter aanschaffen. Op persoonsniveau zijn mannen tussen 20 en 49 jaar selectief op het bezit van een mediacenter.

Gebruik Smart TV
Bezit wil nog niet zeggen dat er daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van Smart TV en/of mediacenter. Uit Trends in Digitale Media (3) blijkt dat 22% van bezitters van een Smart TV nooit apps gebruiken op dat apparaat en 39% doet dat minder dan een dag in de week. Slechts 30% gebruikt de apps op Smart TV meerdere keren per week tot bijna elke dag.

screenforce-de-smart-tv-nader-bekeken-grafiek-2

Informatie over daadwerkelijk gebruik van de apps op Smart TV en/of mediacenter is bijna niet voorhanden. Een indicatie van het gebruik van apps zit in het ‘overig schermgebruik’, zoals dat gerapporteerd wordt door Stichting KijkOnderzoek. Dit onderzoek meet o.a. het kijkgedrag naar zenders op TV-toestellen, maar rapporteert ook een deel overig gebruik van dat toestel. Dat kan bijvoorbeeld zijn wanneer het TV-toestel wordt gebruikt om naar eigen foto- en videomateriaal te kijken, of voor het gebruik van een app op een Smart TV. Dat kan bijvoorbeeld de app van YouTube, Netflix, Videoland of een andere videodienst zijn.

In onderstaande grafiek zijn de aandelen van TV-schermtijd en overig schermgebruik weergegeven voor een aantal doelgroepen. Het aandeel onbekend schermgebruik is vooral groot bij bezitters van een Smart TV en/of Mediacenter in combinatie met een Netflix-abonnement. Dit kan ingeval van Netflix duiden op het gebruik van de app ‘Netflix’ in het overig schermgebruik op televisie.

screenforce-smart-tv-grafiek-3

Bron: Screenforce

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*