Mediagedrag van kinderen 6-12 jaar in kaart gebracht
De resultaten van de NMO Kids Monitor 2023 zijn vanaf vandaag voor de hele markt beschikbaar. Dit multi-cliënt onderzoek is in maart en april 2023 uitgevoerd dooronderzoeksbureau Ipsos onder ruim duizend kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is verantwoordelijk voor de technische begeleiding van deze vierdeeditie.
Doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in het mediagebruik van kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar. Voor deze doelgroep is het mediagedrag in kaart gebracht: leesgedrag van relevante titels voor kinderen , informatie over het gebruik van diverse devices, het kijken naar televisie en videodiensten, het lezen van boeken, bioscoopbezoek en overige activiteiten.
De rapportage van de NMO Kids Monitor bevat een groot aantal onderwerpen. Een van de onderwerpen betreft het gebruik van devices. Het televisietoestel is het meest gebruikte apparaat onder kinderen: 95% geeft aan deze vaak (55%) of af en toe (40%) te gebruiken. Daarna volgen de smartphone of mobiele telefoon (83%) en de tablet (81%).
Bij NMO draait alles om kijken, lezen en luisteren, op álle platformen én devices. Aan respondenten is gevraagd welke media-activiteiten zij doen op hun smartphone. Als we die activiteiten groeperen naar kijken, lezen en luisteren, dan komt ‘kijken’ op de eerste plaats: negen op de tien kinderen met een smartphone kijkennaar tv-programma’s, films, series en andere videocontent op hunsmartphone. 69% van de smartphone-bezitters luistert naar radiozenders of (streaming) muziek via hun smartphone. Lezen van tijdschriften en magazines, nieuwsberichten of andere content op de mobiele telefoon wordt door 44% van de kinderen met een smartphone of mobiele telefoon gedaan.
Geef als eerste een reactie