Volgens de branchevereniging voor data en marketing, DDMA, brengt de nieuwe Mediawet veel onduidelijkheden voor Youtubers.
Op 1 november is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de regulering brengt. Het Commissariaat voor de Media is vanaf 1 november belast met het houden van toezicht op YouTube-kanalen. Influencers krijgen straks te maken met de Reclame Code Commissie, de eigen social code én het CvdM. Daarbovenop moeten zij zich ook nog melden bij het Nicam en hebben ze een verslagverplichting met betrekking tot Europese werken. Naomi van der Louw, de jurist van de DDMA, meldt aan Adformatie dat het Commissariaat twee jaar voorbereidingstijd heeft gehad, maar dat regels voor YouTubers nog steeds onduidelijk zijn.
Van der Louw: ‘We zijn van mening dat het CvdM meer had kunnen doen om de onduidelijkheid rondom de Mediawet te verduidelijken. Het CvdM roept al jaren dat YouTube-kanalen onder hun handhavingsbevoegdheid gaan vallen zodra de nieuwe Mediawet in werking treedt.’
DDMA wil meer duidelijkheid gaan creëren voor deze branche met vooral jonge influencers. ‘We willen influencers en iedereen die binnen deze sector werkt consistent uitleggen wat nu precies de regels rondom reclame op sociale media zijn. We zullen concrete situaties bespreken waarvan wij zien dat er verwarring is in de sector. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van gratis gekregen producten. Veel influencers zien dit niet als reclame, maar toch moet je ook hierover melding maken in je post. Ook zullen we aandacht besteden aan de nieuwe Mediawet en wat dat eventueel voor gevolgen kan hebben’, aldus Van der Louw.
Lees het hele interview in Adformatie.nl
O?
zeker alleen voor Nederlandse YouTube kanalen.
Jaag ze maar weer naar het buitenland, dan heeft het CvdM er niets over te zeggen.
Dat is in de 80-er jaren ook met lineaire radio en vooral TV gebeurd.
Het populairste commerciële TV-kanaal is toch van een Luxemburgse moeder.