De afgelopen tien jaar was het Media (Park) Jaarcongres één van de belangrijkste evenementen voor professionals, besluitvormers en ondernemers in de mediawereld. Organisator iMMovator vindt het tijd voor vernieuwing: „Het format is op.”
Tijdens de tiende editie van het congres, op 29 juni, konden bezoekers onder meer antwoord geven op vragen, zelf vragen stellen of hun mening geven. „We denken er ook over om het congres een kleiner plenair programma te geven, met minder sprekers. We kunnen bezoekers dan aansluitend de ruimte bieden om die sprekers in kleine groepen te ontmoeten en zelf met hen verder te praten. Zo krijgt het congres meer diepgang.”
Van Mil was één van de mensen die tien jaar geleden aan de wieg stonden van het Media Park Jaarcongres, zoals het toen nog heette. „Tot die tijd was er het jaarlijkse Nationaal Omroepcongres. Veel mensen vond dat de organisaties die daaraan deelnemen te veel over elkaar aan het zeuren waren, ze wilden een evenement dat positiever was. Aan iMMovator is toen gevraagd of we een congres konden opzetten dat het optimisme in de sector kon terugbrengen, zoals we dat al met de Cross Media Cafés deden.”
Dat wil niet zeggen dat het alleen een feel-good programma werd. Van Mil: „Het congres is altijd breed geprogrammeerd, de inhoud was internationaal gericht en gaf inzicht in wat er speelde in de mediawereld.” Juist omdat de bijeenkomst niet specifiek voor mediabedrijven in Hilversum was bedoeld, is voor de editie van dit jaar (die plaatsvond op 29 juni) de naam veranderd in Media Jaarcongres. „We kregen steeds meer last van de oude naam”, zegt Van Mil. „In gesprekken met sponsors en andere partijen noemde ik het de laatste jaren al Media Jaarcongres en dat is uiteindelijk ook de officiële naam geworden. Het publiek kwam maar voor zo’n 20 tot 30 procent uit de Hilversumse mediawereld, 70 procent kwam uit Amsterdam en andere plaatsen.”
Nieuwe speerpunten
Het Media Jaarcongres, dat elk jaar in juni in Studio 21 op het Media Park werd gehouden, was volgens Van Mil van groot belang voor de bedrijvigheid op het terrein. „In totaal hebben we zo’n 8000 bezoekers gehad, van wie er ongeveer 6000 niet eerder op het Media Park waren geweest. Dat is heel goed geweest voor het klimaat hier, voor het aantrekken van nieuwe bedrijven die zich hier vestigen of mogelijkheden voor samenwerking met andere organisaties zien.”
Voor iMMovator zelf had het congres ook nut, aldus Van Mil. „Ons netwerk verder opbouwen is een belangrijk punt voor ons als netwerkorganisatie. Naast onze Cross Media Monitor, die we tegenwoordig de Monitor Creatieve Industrie noemen, was het Media Jaarcongres een manier om te weten te komen welke vragen bij welke bedrijven leven, zodat we daar met vervolgprogramma’s op kunnen inspelen.”
„Een behoefte die we signaleren, is een adequate voorbereiding op de nieuwe wetgeving rond de bescherming van persoonsgegevens, die volgend jaar van kracht wordt. Veel bedrijven zijn daar nog niet op toegerust. Samen met advocaten bieden we hen een aantal workshops aan, met de mogelijkheid een vervolgprogramma te doen. Verder richten we ons voortaan op vier speerpunten: Spectacular Live Events, Data4Media, Business in Media en Virtual Worlds. Rond die thema’s zetten we zogeheten field labs op, waarin bedrijven en onderwijs- en onderzoeksinstellingen samen nieuwe concepten ontwikkelen.”
ArenA eXperiences
Een voorbeeld daarvan is het innovatieprogramma Spectacular ArenA eXperiences, dat vorige maand is gelanceerd. Doel is het ontwikkelen van nieuwe evenementen in de Amsterdam ArenA, met een betere ervaring voor bezoekers en een nieuwe mediabeleving, waarbij data en de verwerking daarvan een grote rol spelen. “Data worden steeds belangrijker in de mediawereld”, stelt Van Mil. “Maar er is gebrek aan goed opgeleide mensen op dit gebied, zoals datascientists met een mediaspecialisatie. Wij hebben vastgesteld welke profielen er nodig zijn. Om daarin te voorzien, starten er in september bij de Universiteit Utrecht twee nieuwe masteropleidingen en volgend jaar begint een nieuwe master bij de Hogeschool Utrecht.”
Geef als eerste een reactie