Bij het opzetten van de nieuwe site is de NOS uitgegaan van de nieuwsbehoefte van de gebruiker
19 november 2014
NOS lanceert nieuwe site
De afgelopen nacht is de nieuwe site van de NOS live gegaan. De afgelopen 3 weken is een bèta-versie van de site gestest. Meer dan 600.000 mensen bezochten deze testsite en velen van hen lieten feedback achter.
In totaal ontving de NOS bijna 6000 feedbackpunten. Een groot deel daarvan is verwerkt. Feedback geven is ook nu nog mogelijk, via de feedback-button die voorlopig prominent te vinden is op de site.
“In drie weken tijd hebben we met de bèta-site 675.000 bezoekers getrokken, gisteren hadden we nog een recorddag. In het begin was het nog spannend of we genoeg bezoek zouden trekken om feedback te krijgen, maar we hebben hele goede en relevante feedback gehad”, vertelt Lara Ankersmit, hoofd Digitale Media NOS, aan Spreekbuis.nl
Een paar voorbeelden van gemelde problemen die zijn verholpen:
- In explorer werkte het lettertype niet goed
- Hoe de bezoeker pagina’s als favoriet kon markeren was onduidelijk
- Delen van de navigatie vielen weg op mobiele apparaten
Geen automatische dossiers meer
Lara Ankersmit legt uit waarom nieuwsberichten niet meer automatisch binnenlopen in dossiers op onderwerp. “Als je tijdens je lunch even snel het laatste nieuws over een onderwerp wil bekijken, moet je je niet een weg hoeven banen door een enorm aanbod van, zeg ruim driehonderd artikelen.” De redactie maakt nu een handmatige selectie van artikelen die qua achtergrond aansluiten en kan ook extra informatie geven in kaders bij het recente nieuws. “We gaan bekijken of we met algoritmes ook artikelen kunnen suggereren, we gaan big data pilots doen.”
Nieuwsbehoefte
Bij het opzetten van de nieuwe site is de NOS uitgegaan van de nieuwsbehoefte van de gebruiker.
“Voor het merendeel van onze bezoekers is up to date zijn met wat er in de wereld gebeurt, de belangrijkste motivatie om nieuws te lezen. Hiervoor selecteren wij de topstory’s”, licht Ankersmit toe. “Een andere belangrijke context voor de gebruiker is ‘niets willen missen’. Die behoefte vullen wij in door het laatste nieuws en live beelden aan te bieden.
“Tijdens de Olympische Spelen en het WK Voetbal hebben we al geëxperimenteerd met de nieuwe ‘look & feel’, langere pagina’s en meer aandacht voor beeld. Beide sites zijn door het publiek positief ontvangen en massaal bezocht.”
Beeld staat centraal, inclusief visualisaties. Livestreams waren al een belangrijk onderdeel van de NOS-site en dat blijft zo op de nieuwe site. Nieuwsgebeurtenissen, politieke debatten, persconferenties en sport wedstrijden worden live gestreamd op NOS.nl.
Beluister ook wat Lara Ankersmit vanmorgen op NPO Radio 1 vertelde over de nieuwe site (vanaf minuut 50:21)
Het bouwen van de nieuwe site gebeurde in eigen huis door het team van NOS Digitale Media. Voorlopig wordt er doorgewerkt aan vernieuwing en verbetering van NOS.nl. Algemeen directeur van de NOS Jan de Jong zegt over de vernieuwing: “We willen met NOS.nl niet de grootste worden, wel graag de beste! We hebben de site zelf gebouwd. Naar eigen inzicht en idee met eigen mensen. Zeg ik niet zonder trots.”
Presentator Joop van Zijl was in 1996 duidelijk nog niet klaar voor het digitale tijdperk. Een kijkje achter de schermen met de makers van de nieuwe NOS-site:
Geef als eerste een reactie