Op donderdag 24 mei vonden bij Beeld en Geluid de eindpresentaties plaats van de Sandberg@Mediapark Masterclass, de masterclass voor mediamakers die hun grenzen willen verkennen. Het doel van deze masterclass van Sandberg Instituut en Beeld en Geluid is om nieuwe vormen van vertellen te ontwikkelen.
Over de Sandberg@Mediapark Masterclass 2018. Video: Sandberg Instituut
Het Sandberg Instituut, de masteropleiding van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, organiseert de masterclass samen met Beeld en Geluid. De redactieraad bestaat uit vertegenwoordigers van de NPO, VPRO, NTR, BNNVARA en SCI.
Werkwijze
Elke editie krijgt een ander, actueel thema die de deelnemers aan de hand van een eigen geformuleerde onderzoeksvraag exploreren. Dit jaar was het thema Technologie als religie. Sandberg stelde acht antidisciplinaire teams samen, van o.a. programmamakers, ontwerpers, journalisten, data-analisten en nieuwe media kunstenaars. De Masterclass begon met een inspirerend kennismakingsweekend in Groningen. Daarna werkten de teams zes maanden lang intensief samen aan concepten voor nieuwe mediatoepassingen. Zij werden daarbij gevoed door inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland. Op 23 februari waren de deelnemers bij Beeld en Geluid voor de sessie “Onderzoek en Archief”, waar Maarten Brinkerink en Johan Oomen vertelden over opvallende projecten die gebruik hebben gemaakt van de collectie van Beeld en Geluid.
Eindpresentatie
Het hele traject werd afgesloten met een publieke bijeenkomst bij Beeld en Geluid op 24 mei, waar de teams hun concepten en projecten presenteerden. Het programma opende met een korte film, gemaakt door mediawetenschapper Dan Hassler-Forest, een compilatie van filmfragmenten die o.a. steden van de toekomst verbeelden.
Annelys de Vet, afdelingshoofd bij Sandberg en organisator van de Masterclass, verwelkomde de gasten. Daarna beschreven de begeleiders van de Masterclass, Anna Pedroli en Rogier Klomp, in vogelvlucht hoe het traject is gelopen. Ineke Middag hield een welkomstwoord namens Beeld en Geluid. Ze benadrukte hierbij de wens van Beeld en Geluid om, als instituut voor mediacultuur, alle soorten mediaplatforms te vertegenwoordigen en te duiden. Om dit te doen in een tijd waarin de technische kant van media zich zo snel ontwikkelt, moet Beeld en Geluid zich constant blijven vernieuwen. Daar is creatief talent voor nodig en innovatieve ideeën. Om die te stimuleren wil Beeld en Geluid investeren in dit soort projecten, zodat het Mediapark als een broedplaats kan dienen voor vernieuwende media experimenten. In het publiek zaten onder meer geïnteresseerde vertegenwoordigers van andere bedrijven en omroepen van het Media Park, culturele fondsen, interactive producenten en festivals.
De projecten
Ieder team kreeg vijftien minuten de tijd om hun project te presenteren. Hieronder een kort overzicht, mét de eindpresentaties:
Back to the Friction; Looking for Adventure & Boredom in a Digital Life
Martijn Kieft & Leon van Oord
Digitale technologie maakt ons leven efficiënt en frictieloos, maar is efficiëntie altijd beter? Back to the Friction laat het publiek (middels een documentaire en VR-experience) ervaren wat er op de achtergrond is geraakt met de opkomst van algoritmes die op efficiëntie zijn gericht.
Jin
Klasien van de Zandschulp & Reber Dosky
De vrouwelijke strijders die deel uitmaakten van de Koerdische militie YPJ willen hun revolutie voortzetten en de positie van vrouwen niet alleen lokaal, maar ook wereldwijd verbeteren. De kracht en wilskracht van deze vrouwen vormt de inspiratiebron voor dit interactieve project. JIN (Koerdisch voor vrouw, leven) visualiseert deze kracht en verbindt vrouwen uit Rojava met het Westen.
‘Suck at first date?’
Janna Ullrich en Jelle Klumpenaar
‘Suck at first date?’ is een spel dat mensen op hun eerste date de kans biedt openlijk te spreken over hun onzekerheden, hetgeen volgens de makers kan bijdragen aan een betere connectie en een betekenisvolle verstandhouding. Gekozen is voor een context waarin ongemak en camouflage vaak de boventoon voeren: de eerste date.
Operation XX
Hasna el Maroudi en Merel Barends
Door suggesties te doen voor aanvullingen op onze zoekvragen en door de resultaten te rangschikken, bepaalt Google mede onze kijk op de wereld. Operation XX kaart de algoritmische bias in Google Search aan. Tegelijkertijd biedt het een alternatief met als doel gelijkwaardigheid en diversiteit te vergroten, door de creatie van een alternatieve database, mediacampagnes en een online platform.
The Blockchain Rollercoaster
Frank Bosma & Dorian de Rijk
The Blockchain Rollercoaster is een smartphone spel waarin de werking van blockchain wordt uitgelegd. Spelers bouwen zelf hun achtbaan volgens de principes van blockchain. Spelenderwijs verwerf je inzicht in de onderliggende normen van deze technologie.
Droomrobots
Dirk Vis & Selby Gildemacher
Droomrobots is de eerste aflevering van een hybride documentairereeks waarin de makers hun publiek wegwijs maken in de wereld van de technologisch-mythologische verzinsels en fantasmen. In Droomrobots staat de mythische relatie tussen mens en robot centraal. De makers zetten zelf een leger aan twitterbots in om wensen en dromen van social mediagebruikers te verhaspelen en als nieuwe berichten te verspreiden over het internet.
The Sineater
Frederique Melmen & Cyanne van den Houten
The Sineater is een game waarin je de schimmige wereld verkent van de content moderators – de onzichtbare schoonmakers van het internet. Als speler kruip je in de huid van content moderator Mark tijdens zijn eerste werkdag. Welke keuzes zou jij maken?
DOPE
Winny de Jong & Arnoud Traa
DOPE legt kinderen (10-13 jaar) uit hoe neurotransmitters werken. Door middel van audiogames, sociale experimenten en hybride challenges – offline en online – worden zij uitgedaagd om deze lichaamseigen drugs in hun brein weerstand te bieden. Zo leren zij hoe ze wel de voordelen maar niet de nadelen van het moderne leven kunnen omarmen.
Wil je meer weten over de projecten? Neem een kijkje op de website.
Na de presentaties was het woord aan het panel, dat bestond uit de redactieraad van de masterclass. Ze waren erg onder de indruk en enthousiast over de projecten. Om gebruik te maken van dit momentum organiseerde Beeld en Geluid op 1 juni nog één laatste sessie: financiering en doorontwikkeling. Tijdens deze sessie hebben de teams en tien fondsen zich ingeschreven voor speeddates. Iedere ‘date’ duurde 20 minuten, dus de teams en de fondsen kregen uitgebreid de tijd om te bespreken wat ze willen doen, en wat ze eventueel kunnen betekenen voor elkaar. Daarnaast diende de sessie ook gewoon als kennismaking- en inspiratie sessie voor beide partijen.
Geef als eerste een reactie