Nieuwe Wet Koa: wat gaan we ervan merken in medialand?

Dankzij de nieuwe Wet kansspelen op afstand (Wet Koa) kunnen we sinds 1 oktober van dit jaar voortaan legaal online gokken. Althans, het is legaal bij online casino’s en andere kansspelaanbieders met een officiële Nederlandse vergunning. Maar wie neemt tegenwoordig nog dagelijks de Staatscourant of de sites van de rijksoverheid en de Ksa (Kansspelautoriteit) even door om zich op de hoogte te houden van ‘s lands wetten? Precies… Dus hoe moet Jan Publiek dan weten dat ze nu legaal online hun gokje kunnen wagen? Nou dat gaat dus gewoon via old- en ook nu-skool reclames. De vraag is nu dus: wat gaan we er in de media van merken?


Meer reclamegeweld
Heel veel meer reclamegeweld. Je hebt er waarschijnlijk al wel een aantal voorbij zien en horen komen in een of ander reclameblok. Ze schijnen in alle facetten nogal op te vallen om het maar even politiek correct te zeggen. En hoe meer bedrijven er een officiële goklicentie krijgen, hoe meer van zulke commercials er dus de ether in geslingerd en door de glasvezels gepompt gaan worden. Zet je ogen en oren dus maar vast schrap.

Hoog irritatiegehalte
Om even aan te geven hóé ergerlijk die reclames soms kunnen zijn, zelfs een aantal grote Nederlandse gokbedrijven pleiten om maximaal drie online gokreclames per tv-reclameblok toe te staan. Dit om een stortvloed en uiteindelijk irritatie en afkeer tegen te gaan. In landen waar deze reclames al langer zijn toegestaan is namelijk gebleken dat dit een reëel gevaar is. Nu geldt er natuurlijk wel een reclamecode voor kansspelreclames, maar deze heeft geen smaak- of frequentiebepalingen.



Nu wordt er over het algemeen al wel gezocht naar een beetje balans in reclameblokken, maar het feit dat aanbieders zelf met zo’n verzoek komen zegt wel veel over het algemeen te verwachten irritatiegehalte van dit soort commercials.

TV-advertenties duurder door grotere druk
Maar de impact is niet alleen audiovisueel. Door de nieuwe groep adverteerders die met hun ongetwijfeld jaloersmakende reclamebudgetten gaan staan dringen zullen de prijzen van reclamezendtijd wel eens flink kunnen gaan stijgen. De reclamebudgetten van de kansspelaanbieders worden ingeschat op rond de 10 miljoen euro per partij. Daarvan gaat ongeveer 25% naar tv-reclame, dus daar gaat de druk ook zeker toenemen. Afhankelijk van het aantal aanbieders en hun budgetten zal er jaarlijks vanuit de kansspel-adverteerders ruwweg 300 miljoen euro naar de Nederlandse reclamemarkt vloeien. Tikt u daar maar even af meneer… Daarbij komt ook nog eens dat deze reclames alleen tussen 21:00 en 6:00 mogen worden uitgezonden. Dat wordt dus dringen. Andere adverteerders gaan dat dus zeker ook in hun portemonnee voelen.

En de radiocommercials dan?
Het lijkt erop dat deze de prijzendans gaan ontspringen. Doordat er door de kansspel- adverteerders minder hard op radioreclames wordt ingezet (pun intended) en door het beter afstellen van vraag en aanbod door radiostations gaan hier de prijzen zelfs een klein beetje naar beneden.

Online is een beetje tricky
Natuurlijk gaan de gokbedrijven ook online harder en gerichter op zoek naar potentiële nieuwe spelers. De digitale reclame-uitingen zullen dankzij de moderne technologieën dan ook vaker te pas dan te onpas op gaan duiken. Als jij ook maar in de buurt komt van iets wat op een kansspel lijkt of enige interesse toon zullen ze dat snel genoeg weten. En jij daarna ook weer, door gerichte en soms zelfs bijna persoonlijke advertenties. Maar het internet blijft het internet, dus naast de gokbedrijven met een Nederlandse gokvergunning zullen er ook nog steeds enorm veel gerespecteerde internationale online casino’s hun diensten blijven aanbieden. Deze mogen weliswaar officieel geen reclame maken, maar via onlinekanalen en met name affiliate sites zoals bijvoorbeeld Beste Casino’s Guru, bereiken ze toch nog enorme groepen online kansspel- of casinoliefhebbers. Daar ligt dus nog wat ruimte om een beetje om de aandacht te worstelen. Een beetje deining kan nooit kwaad De nieuwe Wet Koa zal dus een behoorlijke invloed gaan hebben op zowel de consumenten als het medialandschap. Audiovisueel, smaaktechnisch, alsook financieel zal er zeker wat deining ontstaan. Maar dat kan geen kwaad. Eens in de zoveel tijd moeten de kaarten weer eens goed geschud worden zodat iedereen lekker wakker wordt en het beste weer naar boven komt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*