Een echte serieuze bedreiging voor radio 1 vormt BNR niet. Het marktaandeel is de laatste 10 jaar maar een enkele keer boven de 1 procent geweest. Radio 1 scoort in alle leeftijdscategorieën beter, maar vooral in de groepen boven de 50 zijn de verschillen groot.
BNR scoort overal rond de 1%, met een relatief hoog marktaandeel in de groep van 35 tot 49 . Radio 1 heeft een marktaandeel van bijna 8% onder de 50- tot 64-jarigen en zelfs een marktaandeel van bijna 18% bij de 65-plussers in de eerste maanden van 2016. Per week bereikte Radio 1 in de eerste twee maanden van 2016 2,4 miljoen mensen, bij BNR ging het om bijna een half miljoen luisteraars.
Ouderen
Nieuwsradio is en blijft in Nederland vooral in trek bij ouderen. Bij Radio 1 is er een duidelijk teruglopend marktaandeel wanneer de leeftijd daalt, bij BNR ligt het ‘hoogtepunt’ bij de groep 35 tot 49-jarigen. Nieuwsradio is in Nederland minder populair dan muziekradio, de best beluisterde stations zijn 538, Radio 2, Sky en Qmusic.
Radio 1 heeft meestal een positie net buiten de top 3. BNR zit zelfs niet in de top 10. De verschillen tussen Radio 1 en BNR blijven over de laatste 10 jaar vrijwel gelijk. De onderzoekers van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek baseren zich op cijfers van het Nationaal Luisteronderzoek(NLO), uitgevoerd door GfK.
Geef als eerste een reactie