Nieuws

Commissariaat kritisch over NPO-plannen

Het Commissariaat voor de Media is in grote lijnen positief over het Concessiebeleidsplan van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), maar plaatst vanwege het ontbreken van heldere criteria en processen vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van de geformuleerde strategische keuzes. Bovendien vergt de paragraaf met de benodigde financiële en personele middelen een betere onderbouwing, en ook moeten er concrete doelstellingen komen voor het vergroten van het bereik van specifieke doelgroepen zoals jongeren en allochtonen. Dit alles resulteert in een voorwaardelijk positief advies, blijkt uit een brief van het Commissariaat aan staatssecretaris Dekker (OCW).

[lees verder]

videom

TV Plus: de eerste breedbeeld TV-zender van Europa (1992)

Begin jaren ’90 werd breedbeeld televisie steeds populairder. Alle televisie-uitzendingen waren echter nog niet in dit formaat uitgezonden. NOS, NOB, PTT en Philips gingen daarom samenwerken om een de eerste Nederlandstalige breedbeeld experimentele TV-zender van Europa te introduceren. TV Plus werd in februari 1992 gelanceerd en zond in de avond speelfilms, documentaires, muziek en sportevenementen van diverse omroepen uit.

[lees verder]

Blog

Het is flink zoeken naar de nieuwe zenders

In september zijn er 2 nieuwe digitale tv-zenders gestart: RTL-Z en ONS. Business channel RTL-Z is van RTL Nederland in een samenwerking met het Financieel Dagblad en startte 7 september. ONS is de nieuwe naam voor het bestaande Nostalgienet, overgenomen door Just Media Group en van start gegaan per 13 september. Een zoektocht naar beide zenders blijkt aardig wat voeten in de aarde te hebben, ze zijn moeilijk te vinden.

[lees verder]

partnerbijdrage

Herrijkt mediabeleid 0,0% dranken

De mediawet verbiedt het uitzenden van reclameboodschappen voor alcoholhoudende drank tussen 6.00 uur en 21.00 uur. Reclame voor alcoholvrije dranken mag in dat tijdvak wel worden uitgezonden, mits de uiting niet naar de alcoholhoudende variant verwijst. Eind juli noopte onduidelijkheid rond de interpretatie van deze wettelijke regel ons tot het niet langer uitzenden van reclame voor alcoholvrije dranken tussen 6.00 uur en 21.00 uur als van de desbetreffende alcoholvrije drank ook een alcoholhoudende variant bestond. 

[lees verder]