Blog

Wat is Addressable TV?

Addressable tv is gerichter  (getarget) adverteren, door een specifieke advertentie af te sturen op een specifieke doelgroep. Nu ontvangen alle kijkers nog dezelfde commercials, maar in de nabije toekomst ontvangt ieder huishouden een op hen gerichte commercial. Deze commercial is gericht op het profiel van dat specifieke huishouden. We krijgen hiermee dus vaker tv-reclame die echt op ons is gericht. Door die relevantie hebben adverteerders straks minder ruis (waste) in hun tv-campagnes. 

[lees verder]

Blog

Licht Uit Spot Uit: Jacques d’Ancona

Talentenshows met juryleden zie je tegenwoordig in alle soorten en maten. We kijken allang niet meer op van een grofgebekte Gordon die gierend uit de bocht vliegt en naar een vals zingende Idols-kandidate schreeuwt dat ze een nekschot verdient. Of van een jurylid dat een kandidaat fileert vanwege zijn Chinese afkomst: ‘Doe mij maar nummer 39 met rijst’ (hé, da’s toevallig: die uitspraak was ook van Gordon!).

[lees verder]

partnerbijdrage

Beeld en Geluid komt met online filmarchief en VR-app over Nederlandse mijnverleden

Ter gelegenheid van het Jaar van de Mijnen 2015 (M2015) publiceert Beeld en Geluid op inbeeldengeluid.nl/mijnen een grote collectie archieffilms rond het leven en werken in de Nederlandse mijnen. Onderdeel van deze collectie is het volledige bedrijfsarchief van DSM (voorheen De Nederlandse Staatmijnen), dat voor het eerst online beschikbaar is. Behalve online presenteert Beeld en Geluid dit nieuw gedigitaliseerde archiefmateriaal ook in een VR-applicatie waarin de gebruiker een virtuele rondleiding door een mijn krijgt. Deze applicatie voor de Oculus Rift zal op verschillende locaties in de mijnstreek te ervaren zijn.

[lees verder]

Interview

Ode aan de Omroepers

Het is deze maand precies 15 jaar geleden dat de omroepers van de Nederlandse buis verdwenen. Op het Belgische VTM valt deze maand het doek van de laatste televisie omroepsters van Europa. Spreekbuis.nl brengt nog één maal een ode aan de omroep(st)ers door middel van deze video.

[lees verder]

Nieuws

Commissariaat kritisch over NPO-plannen

Het Commissariaat voor de Media is in grote lijnen positief over het Concessiebeleidsplan van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), maar plaatst vanwege het ontbreken van heldere criteria en processen vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van de geformuleerde strategische keuzes. Bovendien vergt de paragraaf met de benodigde financiële en personele middelen een betere onderbouwing, en ook moeten er concrete doelstellingen komen voor het vergroten van het bereik van specifieke doelgroepen zoals jongeren en allochtonen. Dit alles resulteert in een voorwaardelijk positief advies, blijkt uit een brief van het Commissariaat aan staatssecretaris Dekker (OCW).

[lees verder]