Uit recente cijfers van het Amerikaanse onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat het aantal tv-kijkers in de leeftijd van 18-34 jaar tussen september 2014 en januari dit jaar met 10,6% afnam ten opzichte van een jaar eerder. Dit is de belangrijkste doelgroep voor adverteerders, aangezien deze groep de meeste uitgaven doet. Paniek bij marketeers om hun merk tussen de oren te krijgen via massamedia. Via print zoals dagbladen en magazines is deze doelgroep ook al steeds lastiger te bereiken. Traditioneel televisie kijken gaat al sinds 2012 met rond 4% per jaar achteruit. Deel verschuiven de tv-kijkers naar Video-on-Demand diensten zoals Netflix, RTL-X en NPO Uitzending Gemist. Programma’s van diverse vloggers winnen ook snel aan populariteit. Commerciële zenders en tv-producenten, zoals RTL, SBS en Endemol zijn reeds wakker geschud en hebben al diverse populaire Youtube-sterren aan zich verbonden. Bij publieke omroepen is het een stuk stiller. De NPO schenkt alleen op haar digitale platform 101TV wat aandacht aan vloggers.
[lees verder]