Sinds deze week is er een boek in de handel en online dat beschrijft welke nieuwsbehoeften consumenten hebben. Maike Olij heeft het gemaakt, namens de NOS. Het gaat om een model dat ook in Europees verband wordt gebruiikt door het samenwerkingsverband van publieke omroepen EBU.
Het komt erop neer dat de consument nieuws tot zich neemt om bij te blijven, om het toe te passen, een mening daarover te vormen of het te beleven. Voor iedere behoefte zijn ideale formats te bedenken. En dat allemaal met als doel om het publiek centraal te stellen in je werk.
Doelgroep
De NOS wil beter aansluiten bij de wereld van de televisiekijker door onderwerpen te kiezen die relevant zijn voor de doelgroep of een deel van die doelgroep. Daarbij moet dan voorkomen worden dat er een cultuur ontstaat dat de smaak van het publiek bepaalt wat je aan nieuws brengt.
Al tientallen jaren staat die manier van kiezen overigens al in alle handboeken voor journalisten. Het boek is verschenen bij Boom Uitgevers. De NOS beschouwt het als een boek voor iedereen die werkt in de media, voor iedereen die daar wil werken en voor mensen die media bestuderen en analyseren.
Geef als eerste een reactie