Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft onlangs aangekondigd dat ze geen informatie meer zullen delen over onderzoeken naar personen die de dagelijkse kijkcijfers lekken. Het bestuur zal ook geen details meer verstrekken over mogelijke consequenties voor dergelijke acties. Deze beslissing komt na overleg met directeur Patricia Sonius en alle betrokken partijen. Ze vertrouwen erop dat iedereen zich aan de regels zal houden en eventuele schendingen intern zal worden behandeld.
Recentelijk heeft de mediasector de manier waarop Nederlandse kijkcijfers worden gedeeld aangepast, met wekelijkse rapportages in plaats van dagelijks. Deze verandering leidde tot kritiek, met kijkcijferexpert Tina Nijkamp die dagelijks nog steeds cijfers deelt via haar Instagramaccount.
NMO plant een gesprek met Nijkamp om de nieuwe aanpak te bespreken en mogelijk ook het lekken van cijfers door haar aan te pakken. NMO voert ook een onderzoek uit naar de bron van Nijkamp, hoewel de voortgang daarvan niet openbaar wordt gedeeld.
Hoewel zenders de mogelijkheid hebben om dagelijkse cijfers voor programma’s bekend te maken, mogen ze niet delen hoe deze programma’s presteren ten opzichte van anderen. NMO heeft nu de regel ingesteld dat zenders wekelijks persberichten mogen uitbrengen en zal dit in de toekomst evalueren.
Geef als eerste een reactie