Nog veel onduidelijkheden over plan om 50 miljoen extra reclameinkomsten Ster op te halen

Tijdens de Tweede Kamervergadering op donderdag ontstond veel discussie over het voorstel om de Ster-reclame-inkomsten met 50 miljoen euro te verhogen om de bezuinigingen op de publieke omroep deels te compenseren. Kamerleden uitten zorgen over de haalbaarheid en mogelijke gevolgen voor het Nederlandse medialandschap. Minister Bruin geeft aan dat er eerst onderzoek gedaan moet worden naar deze effecten. Pas voor de zomer van volgend jaar zal hier meer over bekend zijn.

Onrust onder mediaorganisaties

De heer Paternotte (D66) benadrukte de groeiende onrust bij zowel de dagbladpers als audiovisuele media. Volgens hem leidt het plan tot langere reclames voor NPO-gebruikers en creëert het oneerlijke concurrentie voor andere online adverteerders, zoals regionale kranten en commerciële radiozenders.

De effecten van 50 miljoen extra Ster-inkomsten voor andere mediamakers die zonder overheidssubsidie werken, zijn volgens Paternotte onduidelijk. Hij waarschuwde voor een mogelijke halvering van de private inkomsten van commerciële partijen, wat de diversiteit in het medialandschap kan schaden.

Minister Bruins: impactanalyse noodzakelijk

Minister Bruins gaf aan dat een wetswijziging noodzakelijk is om de verhoging van Ster-inkomsten mogelijk te maken. Bovendien is er sprake van potentiële marktverstoring. Bruins kondigde aan dat een impactanalyse momenteel wordt uitgevoerd en in de eerste helft van 2025 beschikbaar zal zijn.

Volgens de Minister moet er zorgvuldig worden omgegaan met de beperkte omvang van de Ster-inkomsten en de bredere hervorming van de publieke omroep. De dalende inkomsten uit lineaire reclame moeten volgens hem ook al worden gedekt. Hij wees erop dat Nederland een klein taalgebied is, met een beperkt aantal spelers dat gebruik kan maken van Ster-reclames.

Kritiek op besluitvorming onder tijdsdruk

In een bredere reflectie bekritiseerde Paternotte de manier waarop het kabinet belangrijke financiële keuzes maakt onder tijdsdruk. Hij waarschuwde voor het risico van uitvoeringsproblemen en verwijst naar eerdere waarschuwingen van Pieter Omtzigt. Besluitvorming onder hoge druk leidt tot problemen in de uitvoering en creëert onzekerheid bij alle betrokken partijen aldus Patternotte. De resultaten van de impactanalyse af zullen eerst afgewacht moeten worden, voordat er een definitieve beslissing kan worden genomen.

4 Comments

  1. Volgens mij is toch wel heel duidelijk uit allerlei onderzoeken de afgelopen jaren dat de kijker geen extra reclame wil?! Niet op tv en niet online. Eerder bereid om extra te betalen voor streamingdiensten dan er een met reclame.

    De NPO, de omroepen zelf en de ster moeten nu eens ophouden met dit spelletje. Er kan intern aan (overbodige) medewerkers en baasjes, en de structuur binnen de gehele publieke omroep enorm veel bezuinigd worden zonder dat de kijker daar iets van zal merken en er ook niet meer reclame hoeft te komen.

    Het is de hoogste dat er commissie van buitenaf gaat worden aangesteld met mensen die verstand hebben van media. Geen huidige medewerkers van de omroepen, ster, NPO en zeker geen politici. Deze commissie moet de Nederlandse publieke omroep grondig reorganiseren. Niks niet productie huizen en alle omroepen laten bestaan. Het model van de Vlaamse publieke omroep is 1 op 1 over te nemen. Kan zelfs nog beter worden in Nederland want, ondanks de bezuinigingen is het budget nog altijd hoger dan in België.

  2. Ik kijk veel tv, maar bijna nooit live. Dingen die ik wil zien worden opgenomen en later bekeken, en dan heel snel door die stompzinnige reclame heen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*