Uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds minder traditionele televisie kijken. Begin september startte de NOS daarom het initiatief ‘NOS Airtime’ om jongeren via Youtube te bereiken. Het ‘jongeren-experiment’ is tot nu toe echter alles behalve een succes.
De omroep geeft op haar website aan dat Youtube het ideale platform is om de doelgroep van circa 1,5 miljoen middelbaar scholieren te bereiken. NOS.nl: ‘YouTube is the place to be, nu ook voor nieuwsvideo’s, door de NOS speciaal gemaakt voor middelbare scholieren van 12 tot 18 jaar, een doelgroep die nauwelijks door ons bereikt wordt.’
In de praktijk worden de wekelijkse nieuwsbulletins gemiddeld slechts 500 maal bekeken. De jongeren mogen zich dan wel maassaal op Youtube bevinden, maar de NOS Airtime-video’s laten zij links liggen. NOS Airtime lijkt daarmee niet de kijkwensen van jongeren te vervullen, maar vooral een politiek verhikel te zijn om te laten zien dat de omroep in ieder geval wel iets voor de ‘kids’ initieert.
Promo-video NOS-Airtime:
Geef als eerste een reactie