NOS-directeur geeft eigen organisatie een dikke voldoende en de omroepen een tik

Directeur Gerard Timmer is dik tevreden over de prestaties van zijn organisatie, de NOS. Hij liet dat blijken in een toespraak afgelopen woensdag 7 september tijdens een barbecue. De NOS is onbetwist de meest vertrouwde nieuwsafzender van het land en ook voor jongeren de belangrijkste nieuwsbron, aldus Timmer.

Het bereik van de NOS is groter dan ooit, zo meldde hij, maar tegelijk is er in de samenleving bij sommige groepen een toenemend wantrouwen jegens de grootste nieuwsorganisatie van Nederland. Tot welke conclusie dat leidt liet hij in het midden. Toonde Timmer zich tevreden over de prestaties van zijn eigen organisatie, boven de totale publieke omroep ziet de NOS-baas donderwolken verschijnen in de vorm van het toenemend aantal omroepen. Daardoor ontstaat een wirwar van afzenders.

Omroeporganisaties doen het niet goed
Is de taak van de NOS in zijn ogen helder en herkenbaar -informatievoorziening vanuit neutraliteit- waar de individuele omroepen voor staan is voor het publiek steeds moeilijker waarneembaar, zegt hij. ‘De uitkomst van de opdracht van de staatscommissie die zich bezig gaat houden met de legitimatiecriteria voor omroepverenigingen moet bijdragen aan het ontwarren van de kluwen aan afzenders die het bestel helaas is geworden’. Zonder omroepen met name te noemen ziet de NOS-baas erosie van identiteiten. ‘Een legitimatie of identiteit moet je niet zoeken. Dat moet je zijn’. Hij pleit voor het opnieuw instellen van een visitatiecommissie die onderzoek doet naar de mate waarin omroepen erin slagen hun profiel waar te maken. Volgens Timmer moet er een mogelijkheid komen ‘om afscheid te nemen van omroeporganisaties die er niet in slagen bij te dragen aan de frisheid van het geheel’.

Pluim voor de NOS
Timmer mag dan kritisch zijn naar zijn collega’s binnen het bestel, zijn eigen organisatie geeft hij een vet compliment. DeNOS heeft een wekelijks bereik van 14,2 miljoen mensen. Tot de bereikcijfers wordt -volgens de gangbare definitie- iedereen gerekend die wekelijks minstens vijf minuten (of meer) naar een omroep kijkt.

Online neemt de NOS met zijn nieuws-, sport- en evenementenactiviteiten 87 procent van het aantal bezoeken van de totale publieke omroep voor zijn rekening. Volgens Timmer bereikte de NOS-site en -app nog niet eerder zoveel bezoekers. Naar de NOS podcasts luisteren wekelijks 800.000 mensen. Extern onderzoek wijst volgens de NOS-directeur uit dat de NOS met een bereik van 88 procent onder de 13-19 jarigen en 92 procent onder de 20-29 jarigen de belangrijkste nieuwsbron is voor jongeren. Hij ziet voor de komende jaren twee grote uitdagingen; het behoud van het vertrouwen en behoud van het bereik

3 Comments

  1. Hij heeft wel een punt, veel actualiteiten rubrieken / babbel shows van de omroepen mogen wel eens op de schop , zij halen het niveau niet van vroegere programma`s zoals ,AVRO`S Televizier KRO Brandpunt , NCRV Hier en nu TROS Actua 0f VARA Achter het nieuws of NOVA ,
    Er is een overvloed aan praat babbel programma`s op de NPO zenders en daar is televisie niet voor bedoeld. Ben meer een voorstander van èèn actualiteiten rubriek s` morgens, Na het 18 uur journaal ,en om 22.30 onder èèn werktitel verzorgt door alle grote A omroepen . In de vele babbelshows wordt zoveel geklets. gezegd, zonder dat er eigenlijk wat gezegd wordt. Het is goedkope opvulling van de zendtijd. De kijker wil mijn inziens tussen 1700.20.00 met andere tv programma vermaakt worden , en niet alleen met babbel /praatshows, want men is overvoerd hiermee !

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*