NPO brengt ‘maatschappelijke waarde’ in kaart

Vandaag heeft de NPO verslag over de Maatschappelijke Waarde van de publieke omroep gepubliceerd. Volgens de publieke omroep wordt de waarde niet door iedereen goed herkend. Om deze waarde van de NPO te benadrukken is er een website gelanceerd: www.npomaatschappelijkewaarde.nl.

Shua Rijxman (NPO): ‘Onze programma’s maken wat los in de samenleving en in de politiek. De onthullingen van onze journalisten en redacteuren vinden hun weg naar Kamervragen en -debatten (414) en publicaties in kranten (1.300+). Soms met grote politieke gevolgen (denk aan de onthullingen van Nieuwsuur (NOS-NTR) over de Teeven-deal, of van EenVandaag (Avrotros) over het gebruik van het giftige PX-10 door Defensie), vaak leidend tot heftig maatschappelijke debat.’.

Volgens de bestuursvoorzitter van de NPO geeft de website nu meer duidelijkheid wat de publieke omroepen met het gemeenschapsgeld doen.

‘Ik vind het niet meer dan logisch dat wij als met publiek geld betaalde organisatie continu verantwoording afleggen over onze bijdrage aan de Nederlandse samenleving. De politiek heeft – terecht, want we zijn een publieke instelling – allerlei regels opgesteld over onze taak en over hoe we die mogen vervullen.’, aldus Rijxman.

De volledige visie van Shula Rijxman over de maatschappelijke waarde van de NPO is te lezen in haar blog In het publieke belang.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*