NPO geeft meer uit aan tv

Uit het nieuwe jaarverslag van de NPO blijkt dat er meer uitgegeven is aan tv-programmering. De NPO besteedde 520,18 miljoen euro aan televisie (was 482,39 in 2015) en 63,95 miljoen aan radio (was 65,12 in 2015). Aan internet en themakanalen besteedde de NPO in 2016 37,07 miljoen euro (was 35,2 in 2015). De NPO meldt dat de verhoogde televisiekosten voortkomen uit een verbeterde zomerprogrammering, drama-series en evenementen.

Afgelopen jaar kreeg de NPO van het ministerie van OCW 836,86 miljoen euro (ruim 10 miljoen meer dan 2015). Daarnaast heeft de NPO 42,72 miljoen aan ‘overige’ bedrijfsopbrengsten verkregen. Dit zijn onder andere inkomsten van kabelaars zoals KPN en Ziggo.

De NPO noemt de verhoging een resultaat van recente en eerdere onderhandelingen; zoals bekend koerst de NPO erop aan extra inkomsten via tv-distributeurs te verkrijgen, die dat overigens doorberekenen in hogere tarieven voor hun klanten. Van de OCW-vergoedingen is 649,46 miljoen uit belastingmiddelen afkomstig; de STER rapporteerde aan OCW 187,4 miljoen euro te hebben afgedragen als reclame-inkomsten. Een daling van circa 20 miljoen.

Het gehele jaarverslag is hier te lezen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*