NPO is grootste podcastuitgever van Nederland, maar hanteert geen advertenties in podcasts

Uit cijfers van het Nationaal Media Onderzoek blijkt dat NPO, met meer dan 530 actieve podcasts en ruim een miljoen wekelijkse gebruikers, veruit de grootste podcastuitgever van Nederland is. Ondanks de komende bezuinigingen hebben de NPO-podcasts nog geen advertenties, terwijl dit wettelijk wel (beperkt) mogelijk is.

Organisaties die het ‘algemeen nut’ dienen, kunnen online advertentieruimte inkopen. Deze mogelijkheid is er voor niet-commerciële partijen met een niet-commerciële boodschap. Voor NPO Start en de websites en apps van zenders, omroepen en programma’s worden er al sinds de wetswijziging reclames verkocht. Denk hierbij aan pre-rolls voor programma’s als ‘Heel Holland Bakt’ en banners op NOS.nl. Voor podcasts wordt er nog geen advertentiepropositie aangeboden. De Ster gaf eerder aan dat door soepelere reclameregels bij de Ster de helft van de komende bezuinigingen kunnen worden opgevangen door extra reclame-inkomsten. 

1 Comment

  1. Goh zou diat idee van 20 seconden reclames met onderstaande een verband hebben?

    ‘ De Ster gaf eerder aan dat door soepelere reclameregels bij de Ster de helft van de komende bezuinigingen kunnen worden opgevangen door extra reclame-inkomsten.’

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*