Televisieproducent Job Gosschalk vindt dat de NPO ouder publiek moet koesteren. “Natuurlijk is het bereiken van jongeren ook een taak van de publieke omroep”, stelt de maker van series als ’Het schaep met de vijf pooten’, ‘Jeuk’ en ‘Petticoat’, dat vanaf morgen bij de KRO-NCRV te zien is.
“Maar jongeren kijken anders; die kijken via internet. Dat betekent echter niet dat je de mensen die wél ’s avonds op de bank gaan zitten om iets te zien, moet vergeten. Soms hoor je beleidsmakers en denk je: verjongen is prima, maar koester wel de mensen die nog wel heel bewust voor jou kiezen.”
De NPO kan zichzelf volgens Gosschalk vooral bewijzen met actualiteitenprogramma’s en drama. In die laatste categorie valt ‘Petticoat’, een bewerking van de hitmusical over een Gronings meisje dat in de jaren vijftig naar de grote stad trekt. Gosschalk ontwikkelde en produceerde de serie.
In eerste instantie was Chantal Janzen, die de hoofdrol in de musical speelde, nog aan het project verbonden. Maar uiteindelijk werd toch gekozen voor een jongere cast onder leiding van Gouden Kalf-winnares Abbey Hoes (Nena).
Geef als eerste een reactie