NPO Ombudsman ontvangt veel klachten waar zij geen uitspraak over kan doen

Regelmatig ontvangt NPO Ombudsman Margot Smit mails met klachten die eigenlijk niet voor haar bestemd zijn. Want de ombudsman heeft een behoorlijk afgebakend werkterrein, maar dat is niet altijd voor iedereen even duidelijk. Ze behandelt vragen en klachten over journalistieke programma’s van de publieke omroepen en over het handelen en de aanpak van de journalisten bij het maken van die producties voor radio, tv of online.

Margo Smit: ‘Maar de afgelopen tijd vroeg het publiek om mijn optreden bij allerlei andere zaken.. Zo kwamen er klachten over programma’s van BNR en RTL. Maar commerciële omroepen vallen niet onder mijn bevoegdheid. En geloof me: mijn kleine team en ik kunnen onze week goed vullen met het volgen of de elf (straks na 1 januari: dertien) publieke omroepen zich houden aan de journalistieke afspraken bij wat ze 24/7 brengen aan nieuws, informatie en educatie op hun zes radiozenders, drie tv-netten en tientallen websites. De ‘commerciëlen’ hebben geen ombudsman, misschien komt dat nog.

In haar blog noemt zij enkele recente klachten, waar zij geen uitspraak over kan doen, waaronder de kwestie rondom Sharid Alles, die een live programma van 3FM-dj Timur Perlin onderbrak.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*