De lNPO heeft vandaag extra toelichting gegeven naar aanleiding van incorrecte berichtgeving die recentelijk in verschillende media verscheen. De NPO benadrukt dat zij de gezamenlijke wettelijke publieke mediaopdracht uitvoert in nauwe samenwerking met alle omroepen binnen het publieke bestel. Dit proces, inclusief de jaarlijkse begroting, wordt uitgevoerd in samenspraak met de omroepen, die via het College van Omroepen (CvO) een positief advies hebben gegeven voor de begroting van 2025.
De totale begroting voor 2025 bedraagt afgerond 980 miljoen euro, waarvan het overgrote deel – ongeveer 80% – wordt toegewezen aan de omroepen. Dit komt neer op een bedrag van circa 800 miljoen euro, dat de omroepen gebruiken voor programma’s op radio, televisie en online activiteiten. De NPO zelf beheert daarnaast ongeveer 150 miljoen euro, bedoeld voor taken die het gehele bestel betreffen, zoals kosten voor rechten (Buma/Sena), distributie, uitzendingen, en onderhoud van platforms zoals NPO Start en NPO Luister.
Om haar taken, zoals het verdelen van programmagelden en het organiseren van gemeenschappelijke activiteiten, naar behoren uit te voeren, heeft de NPO een budget van circa 50 miljoen euro gereserveerd voor de eigen organisatie, wat ongeveer 5% van het totale aangevraagde bedrag bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vertegenwoordigt. In diverse media werd gesproken dat 1/5 van de begroting naar de NPO ging. Dat is correct, maar dit wordt niet alleen aan eigen organisatie gebruikt, maar ook gezamenlijke activiteiten.
De NPO en omroepen hebben in een gezamenlijke strategie afgesproken om de ontwikkeling van on-demand platforms, zoals NPO Start en NPO Luister, te prioriteren. Voor 2025 wordt er 20 miljoen euro geïnvesteerd in deze platforms, een actie die in lijn is met het regeerprogramma dat de digitale vindbaarheid en zichtbaarheid van de publieke omroep wil versterken.
Daarnaast stijgen de gezamenlijke marketingkosten van de NPO in 2025 van 8 naar 12 miljoen euro. Deze investering is noodzakelijk om de publieke omroep zichtbaar te houden in een sterk concurrerend medialandschap met grote internationale spelers. Hierbij wordt ook een specifieke focus gelegd op het bereiken van jongeren, zoals de regering vraagt, wat nieuwe online marketingstrategieën vereist.
Jaja eigen straatjes schoon vegen.
Geloof het pas echt als er onafhankelijk onderzoek naar gedaan is, en alle kassabonnen op tafel ligen, want die progressieven bij de omroepen zijn niet te vertrouwen!
Misverstand komt uit de Telegraaf. Daar wist wrsch een beginnend mediajournalist niet wat de NPO is en hoe het budget tot stand komt en wordt verdeeld. En vervolgens papagaait iedereen dat na.
Waarom gewoon niet alleen radio/tv npo 1 zonder omroepen? De rest allemaal weg laten en de rest door andere bedrijven laten doen? Waar je genoeg van hebt. Waarom 4 talkshows op een avond? Om 17.00, 19,00, 22.00 en 22.30 uur.
Bedoeld u 1 staatsomroep – zoals de BBC ?