NPO vraagt definitieve status aan voor NPO BLEND – Discussies en kritiek vanuit commerciële radiosector

De NPO heeft officieel een aanvraag ingediend bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om de experimentele zender NPO BLEND een vaste plaats te geven binnen haar portfolio. Deze aanvraag markeert een nieuwe stap in de strategie van de NPO om haar aanbod af te stemmen op een breed en divers publiek. NPO BLEND is vorig jaar gelanceerd als experimenteel kanaal met als doel een thuis te bieden voor luisteraars met een diverse culturele achtergrond, door een mix van r&b, afro, (neo-)soul en hiphopmuziek aan te bieden, met zowel klassieke als hedendaagse hits.

De zender streeft ernaar om beter in te spelen op de behoeftes van luisteraars met een bi-culturele achtergrond. De NPO ziet NPO BLEND als een verlengstuk voor het publiek dat opgroeide met FunX en nu op zoek is naar een volwassenere radiobeleving.

Kritiek vanuit commerciële radiomakers

De aanvraag voor een definitieve status voor NPO BLEND wordt echter niet door iedereen positief ontvangen. Enkele commerciële radiozenders hebben hun ongenoegen geuit over de plannen van de NPO. Radio-ondernemer Nico Silvius, eigenaar van de commerciële zender Vibe, heeft zijn bedenkingen bij de miljoeneninvestering in NPO BLEND. Hij bekritiseert de NPO’s gebruik van publieke middelen en noemt het “oneerlijke concurrentie.” Waar de NPO voor NPO BLEND een budget van twee miljoen euro beschikbaar stelt, moet een zender als Vibe het doen met slechts 200.000 euro. Volgens Silvius schept dit een oneerlijke markt, waarbij hij stelt dat commerciële radiozenders hard moeten werken om te concurreren, terwijl de publieke omroep kan rekenen op belastinggeld.

Silvius voegt hieraan toe dat de NPO profiteert van de landelijke DAB+ distributie, wat hen een betere ontvangst en een prominente plek in het zenderaanbod bij providers zoals Ziggo en KPN oplevert. Commerciële zenders, daarentegen, moeten zelf betalen voor bandbreedte op DAB+ en voor doorgifte op de kabel.

Twijfels over experimentstatus en publieke taak

Critici vragen zich af wat het experimentele karakter van NPO BLEND precies inhoudt, omdat het kanaal voornamelijk non-stop muziek uitzendt, vergelijkbaar met formules van commerciële stations zoals Sky Radio. Bart Mauleman van GLXY uit zijn twijfels over de toegevoegde waarde van NPO BLEND. Hij stelt dat 80% van de muziek op NPO BLEND overeenkomt met de programmering van GLXY, en betwijfelt de noodzaak van een dergelijk kanaal binnen het publieke aanbod.

Daarnaast zijn er vraagtekens bij de publieke taak van NPO BLEND, aangezien soortgelijke muziek ook beschikbaar is via commerciële stations en streamingdiensten zoals Spotify. Commerciële radio-organisaties, waaronder de Vereniging Commerciële Radio (VCR), overwegen kritische kanttekeningen te plaatsen bij de aanvraag van de NPO.

Vooruitzicht en verdere stappen

NPO BLEND is momenteel te beluisteren via NPO Luister en DAB+ en focust zich voornamelijk op online en on-demand luisteren, wat aansluit bij de digitale transitie die de publieke omroep doormaakt. De NPO zal in september 2025 een aanvraag indienen om een ander kanaal te beëindigen als onderdeel van haar bezuinigingsmaatregelen voor de begroting van 2026.

7 Comments

  1. Het is ook te krom voor woorden. Je kunt zeker door gaan met NPO Blend maar in de plaats van 3FM dan. Niet en/en. Maak van Blend dan een online/DAB+ platform en geef de FM frequenties aan Radio 5 zoals zo vaak geopperd.

    • Als je naar de hoeveelheid zenders kijkt die deze formats hanteren, heeft geen het kans van slagen jongeren hebben een overvloed aan zenders die van deze muziek houden , je kunt niet eeuwig jongeren gericht blijven draaien als NPO ,terwijl we met een vergrijzing zitten dat al eind jaren 80 zijn intreden deed en nu 2024 nog groter is
      RADIO 5 is een goed voorbeeld ,maar er mogen van mij veel meer zenders bijkomen die de nostalgie boven aan hun lijstje hebben staan met veel oude jazz, country , American songbook en populaire hits , mag ook goed in het gehoor liggende muziek zijn die nooit in de top 40 hebben gestaan uit de jaren 50 60 70 80 ook Spaans frans Italiaans of muziek uit Griekenland bijvoorbeeld , want uit deze landen komen nog echt mooie werkjes uit het heden en verleden voorbij Het radiolandschap is aardig verziekt door de eenheidsworsten , veroorzaakt door de adverteerders .Variatie is noodzakelijk, ook al is de adverteerder het er niet mee eens Radio is er voor de luisteraar van 0 tot 100 en niet voor ijdeltuiten zoals Unilever, die overal hun merk willen laten horen

  2. Eigenlijk zou zoiets de taak van Radio 2 moeten zijn. Dat zou pas een experiment zijn: luisteraars die 3FM en FunX zijn ontgroeid. Een soort integrale zender voor meerdere achtergronden. En dan niet voor elke etniciteit een hoekje, maar afwisseling qua muziek. Ik geef meteen toe dat het een waagstuk is, maar dat zou pas echt publieke omroep zijn.

  3. Jongeren maken niet/nauwelijks gebruik van Blend. Ze weten niet eens van het bestaan af. Ook helemaal geen pakkende naam. Zeker niet met ook nog die afkorting NPO ervoor. Weggegooid geld weer.

    Bovendien is dit allemaal al vertegenwoordigd bij de NPO. Soul op Radio2. Verder zijn er FunX, FunX Latin (heerlijke zender dit), FunX Afro, FunX Hip Hop, FunX Arab en FunX Jemz.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*