NPO wil met website haar maatschappelijke waarde laten zien

Wat betekent de publieke omroep voor Nederland? Die vraag staat centraal in de nieuwe rapportage Maatschappelijke waarde, die NPO en omroepen vandaag presenteren.

Door middel van zeventig voorbeelden van programma’s die NPO en omroepen uit het afgelopen jaar heeft uitgezonden, wil de publieke omroep haar waarde voor de Nederlandse samenleving laten zien. De voorbeelden zijn samengebracht op een speciale website, die de maatschappelijke waarde van de publieke omroep op verschillende terreinen in beeld brengt. Het is voor het tweede achtereenvolgende jaar dat de NPO zo’n rapportage heeft gemaakt. De website was overigens al langer live, maar nu de NPO-organisatie de afgelopen weken flink onder druk staat heeft de communicatieafdeling dit bericht naar de media gestuurd.

NPO-voorzitter Shula Rijxman: “We leggen terecht veel verantwoording af als publieke omroep en zijn verplicht over van alles tot achter de komma te rapporteren aan onze toezichthouders. Dat is natuurlijk heel goed. Maar het in kaart brengen van onze maatschappelijke waarde is iets waar we zelf voor kiezen. Omdat we dat heel belangrijk vinden. Uit onderzoek weten we dat het publiek onze programma’s waardeert met een 8,7. En het kabinet stelt dat een stevige publieke omroep belangrijk is voor de kwaliteit van onze samenleving. Wij krijgen geld en vertrouwen van de samenleving en we willen graag laten zien wat Nederland daarvoor terugkrijgt.“

Volgens Rijxman ligt de kracht van de rapportage in de bundeling van voorbeelden: “We laten hier goed mee zien wat de publieke omroep voor Nederland betekent. Met onze nieuws- en opinieprogramma’s stimuleren we het maatschappelijk debat, we leveren veel waardevolle content voor het onderwijs en zijn een belangrijke kraamkamer en springplank voor muzikaal, creatief en cultureel talent.”

Vijf thema’s
Op de website https://www.npomaatschappelijkewaarde.nl zijn de voorbeelden verdeeld over vijf thema’s: Nieuws & debat, Cultuur, Educatie, Innovatie en Verbinding.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*