NRC start audioproductie-unit NRC Audiohuis

Binnenkort start NRC met NRC Audiohuis, een eigen productie-unit die ook gaat fungeren als uitgever van audioverhalen van derden.

Fortuin: ‘We zijn één NRC, hoe mensen ons ook lezen of luisteren. Al eerder startte NRC met de NRC Audio app, waar eigen producties, maar ook podcasts van derden beluisterd kunnen worden. NRC gaat nu verder investeren in audio.

De digitale transitie die NRC al enige tijd geleden heeft ingezet is volgens de uitgever in volle gang. ‘Maar liefst 93% van onze abonnees heeft een digitaal account aangemaakt. Nrc.nl is onze belangrijkste kiosk geworden. Het aantal leesminuten is met 55% gestegen. We weten meer abonnees langer te laten lezen. Iets waar onze adverteerders ook van profiteren aangezien een advertentie gemiddeld ruim 18 seconden in beeld is’, zegt Fortuin.

NRC wil dé autoriteit zijn op het gebied van podcasting en investeert daar hevig in. Niet alleen als het gaat om het brengen van content, ook als het gaat om distributie en monetization. Het levert volgens NRC ook jongere abonnees op; ruim twee derde van de luisteraars is jonger dan 35 jaar. De podcasts van NRC hebben maandelijks ruim 2 miljoen downloads en NRC Vandaag is één van de best beluisterde podcasts van Nederland.

Om de grote techbedrijven die de podcastdistributie en -podia in handen hebben het hoofd te bieden, lanceerde NRC vorig jaar de NRC Audio-app. Daarmee wil NRC dé bestemming zijn voor podcast die relevant, slim en vooral het luisteren waard zijn.

Fortuin: ‘Het medium podcast past bij onze vorm van journalistiek die breed kijkt en diep graaft en niet van het snelle citaat is. Het leent zich uitstekend om het verhaal met nog meer verdieping uit de doeken te doen. Met de overname van Sublime hebben we productie en distributie in huis gehaald om ook voor onze adverteerders de beste podcasts te maken die het beluisteren waard zijn.’

Met Sublime versterkt NRC ook zijn salespropositie. ‘We zien dat maar liefst één op de vier Sublime luisteraars de weg naar NRC ook goed weet te vinden. NRC en Sublime zijn twee verschillende werelden maar op doelgroepniveau onderscheiden beide merken zich op dezelfde socio-demografische variabelen: beide merken doen het goed in AB1 en hbo+. En er is een belangrijke overeenkomst in mentaliteit waarbij waarden als duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, ruimdenkend en ambitieus zowel door de gebruikers van NRC als Sublime zeer belangrijk worden gevonden.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*