De NVJ is een petitie gestart om zzp’ers in de mediasector en werknemers in de uitgeverijbranche te compenseren voor de torenhoge inflatie. Anders dan hun collega’s bij de Publieke Omroep, RTL Nederland en Talpa Network ontvangen freelancers in de mediasector en werknemers bij de uitgeverijbedrijven geen enkele compensatie voor de ongekende prijsstijgingen. In haar petitie roept de NVJ de mediasector op tot een compensatie van 750 euro bruto voor werknemers in deze sector en een tariefsverhoging van 7 procent voor freelancers bij alle mediaorganisaties.
NVJ meldt: “De torenhoge inflatie – 14,3 procent in oktober – doet bij iedereen pijn in de portemonnee. Een aanzienlijk deel van de NVJ-leden maakt zich zorgen om zijn of haar financiële positie, blijkt uit een recente NVJ-enquête. RTL, Talpa en de landelijke en regionale publieke omroepen hebben de afgelopen maanden hun verantwoordelijkheid genomen met een compensatieregeling voor hun werknemers. De NVJ heeft de uitgeverijsector verzocht om een vergelijkbare regeling te treffen, maar de uitgeverijen – van DPG Media tot FD Mediagroep, Mediahuis en Roularta Media – weigeren hun werknemers tegemoet te komen. Voor zzp’ers is zelfs nog nergens in de mediasector een generieke maatregel getroffen om het ongekende koopkrachtverlies te beperken.’
‘Ronduit teleurstellend,’ stelt NVJ-secretaris Zelfstandigen Milen van Boldrik. ‘Zzp’ers in de mediasector en werknemers bij dagbladen, tijdschriften en digitale media verdienen ook een tegemoetkoming in deze uitzonderlijke tijd.’ ‘Met onze petitie,’ vult collega Paul Teixeira aan, ‘roepen we de mediasector op om werknemers in de uitgeverijsector een koopkrachtcompensatie van 750 euro bruto te geven en de tarieven van freelancers bij alle mediaorganisaties met 7 procent te verhogen voor lopende opdrachten.’ De NVJ gaat de komende tijd ook langs bij de redacties om met werknemers en zzp’ers in gesprek te gaan.
Waarom ook ZZP’ers? Een vast contract heeft voor en nadelen, dit is een nadeel. Worden de voordelen dan ook verminderd?