Om de toegankelijkheid van het publieke media-aanbod te bevorderen, adviseert de Raad voor Cultuur samenwerking tussen omroepen en grote distributieplatforms. Volgens de raad zorgt dit ervoor dat het publieke media-aanbod beter te vinden is op de plekken waar veel gekeken wordt. De praktijk laat zien dat het lukraak publiceren van omroepcontent op online platformen. zoals Youtube en Facebook, onverstandig is.
De Raad voor Cultuur meldt in haar nieuwe adviesrapport: ‘De situatie is te vergelijken met een markt. Wie zijn fruit en groente in een kraam presenteert buiten de loop, verkoopt ze niet – hoe goed en lekker de producten ook zijn. Samenwerking met grote internationale distributeurs – de marktkramen die veel publiek trekken – zal de vindbaarheid en zichtbaarheid van Nederlandse audiovisuele content vergroten. De publieke omroeporganisaties maken hier tot nu toe slechts mondjesmaat gebruik van. Dat ligt in beperkte mate aan wet- en regelgeving, maar is vooral ingegeven door de strategie van de NPO.’
Terwijl Netflix tijdens de Nederlandse launch in 2013 nog gretig gebruik maakte van content van externe filmproducenten, ziet haar homescreen anno 2018 er een stuk anders uit. In het filmoverzicht zijn tegenwoordig vooral Netflix Orginals te zien. Onafhankelijke film- en documentaireproducenten hebben het nakijken. Hun producties lijken door Netflix steeds minder te worden ingekocht. Eigen content is nog steeds king, want hiermee kunnen de platformen zich goed onderscheiden van hun concurrentie en de aandacht van de gebruiker langer vasthouden. Ook andere platform kiezen steeds meer voor een ‘own content first’-strategie. Amazon, Facebook en Youtube investeren dit jaar zelfs miljarden in eigen films en tv-series.
Deze populaire online platformen bieden uiteraard veel bereiksvoordelen op. (Correctie: ‘potentieel bereik’, want je moet het platform delen met heel veel andere contentmakers) Dominique Weesie gaf onlangs in dagblad Trouw zelfs aan dat hij met Powned meer online kijkers trekt dan via de lineaire uitzendingen. Tussen de vele garbage video’s op Youtube is de kwaliteitscontent van omroepen zeer welkom en in veel gevallen zijn er goede afspraken met deze techreuzen te maken. NPO video’s vallen zelfs onder één van de meest bekekeken Youtube-content in Nederland.
Nu deze platformen zelf vol gas geven op eigen content is het de vraag of partijen zoals bijvoorbeeld Youtube ook in de toekomst nog zo welwillend open staan voor externe content, zoals NPO-programma’s. Grote kans dat zij vooral hun eigen content onder de aandacht van hun gebruikers gaan brengen. Dit brengt grote risico’s met zich mee als het online platform van de omroepen minder kijkers trekt en zij op gebied van bereik afhankelijk zijn van deze internationale plartformen. Er kan een situatie ontstaan dat omroepen moeten gaan betalen om hun publiek ook in de toekomst nog via deze platformen te kunnen bereiken.
Facebook heeft al eerder laten zien dat een eerdere investering in het opbouwen van een fanpage met volgers/fans geen garantie voor toekomstig bereik is. Uit onderzoek blijkt dat door veranderde algoritmes de geplaatste berichten gemiddeld maar door maximaal 6% van je volgers wordt gezien. In 2014 klaagden veel bedrijven erover dat hun organisch bereik van de ene op de andere dag sterk was teruggelopen. Weg gratis platform om jouw zorgvuldig gecreëerde content te delen. Uiteraard is er een mogelijkheid om je content alsnog onder de aandacht van al je volgers te krijgen, maar hiervoor zal je (wederom) advertentiebudget in Facebook moeten stoppen.
Geef als eerste een reactie