Sluikreclame is verboden op de Nederlandse publieke omroep en radio, toch stond er in de jaren ‘80 een IKEA-bank in de populaire serie Zeg ‘ns AAA, dezelfde bank stond op de voorpagina van de catalogus van de meubelketen. Het was één van de eerste voorbeelden van sluikreclame op de Nederlandse televisie. Het is trouwens niet altijd bekend of het om opzet gaat. Uit onderzoek blijkt immers dat de gemiddelde consument (bewust en onbewust) dagelijks tussen 247 en 3000 advertenties per dag ziet. Kans dat er dus eens per ongeluk op de camera komt is daarom groot.
Bij commerciële zenders komt deze vorm veelvuldig voor, maar heet het ‘brand placements’ of ‘product placements’. GTST is één van de bekendste programma’s waarin producten worden genoemd of geplaatst. Bij commerciële zenders is deze vorm overigens niet verboden.
Het Commissariaat voor de Media houdt toezicht dat sluikreclame niet op publieke zenders wordt toegepast. De boetes op overtredingen zijn zeer hoog.
In 1988 kwam er in het nieuws dat TROS-directie Cees Wolzak en Cees den Daas ter verantwoording werden geroepen voor sluikreclame van haargroeimiddel.
Na de hoorzitting over de sluikreclame werden door de TROS-directie deze ludieke pruikfoto gemaakt voor het oude CvdM-kantoor aan de Emmastraat in Hilversum:
Geef als eerste een reactie