
De audioreclamemarkt blijft groeien en heeft in 2024 voor het eerst de grens van 260 miljoen euro overschreden. Met een stijging van 6,5% zetten adverteerders steeds sterker in op audio. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers van Audify, waarin voor het eerst ook de omzet uit podcastreclame is meegenomen.
Podcastreclame en online audio in de lift
Nieuw in het rapport zijn de cijfers over podcastreclame, waarin in 2024 3,7 miljoen euro werd geïnvesteerd – een stijging van 25% ten opzichte van 2023. Ook online audioreclame binnen lineaire radio groeit hard, met een toename van 30% naar 14,2 miljoen euro. Branded content reclame nam met 6% toe en kwam uit op 12,5 miljoen euro.
De reguliere spotreclame blijft de drijvende kracht achter de audioreclamemarkt en is goed voor 88% van de totale bestedingen. Deze categorie groeide met 5% naar 230 miljoen euro.
Minder merken, grotere impact
Opvallend is dat de groei in radioreclame werd gerealiseerd met minder adverterende merken: 1.689 in 2024 tegenover 2.008 in 2023. Dit wijst op een grotere besteding per merk.
KPN blijft de grootste radio-adverteerder, gevolgd door Aldi, dat zijn radiocampagnes verdrievoudigde. Ook Odido, Lidl en McDonald’s behoren tot de top vijf. Nieuwe opvallende binnenkomers in de radiomarkt zijn onder andere Ayvens (#54), Pickwick (#75) en Rijkswaterstaat (#78).
Liedewij Hentenaar, directeur van Audify, benadrukt de kracht van audio: ‘Merken die echt impact willen maken, laten zich niet wegzappen of wegscrollen; die laten van zich horen! Audio is de snelste weg naar de harten en hoofden van consumenten. Of het nu via radio, podcasts of streaming is: als je niet investeert in audio, mis je letterlijk de kans om in het hoofd van je doelgroep te zitten.’
Het volledige Audify Audiojaarrapport 2024, met alle inzichten over reclame-investeringen, luistercijfers en marktontwikkelingen, is nu beschikbaar.
Geef als eerste een reactie