NPO Radio 1 als nieuwszender is de plek waar de NOS een uitgebreide programmering heeft. Afgelopen jaar is het weekbereik van de NOS op NPO Radio 1 licht gedaald van 2,3 miljoen naar 2,2 miljoen wekelijkse luisteraars. Dat blijkt uit jaarcijfers van NOS. Ook de gemiddelde leeftijd stijgt verder naar 64 jaar.
In 2018 werden wekelijks ruim 2,3 miljoen luisteraars bereikt. Het publiek van NPO Radio 1 is relatief oud. De gemiddelde leeftijd van de luisteraar van NPO Radio 1 is ook weer iets gestegen, van 63 naar 64 jaar.
Social Media
Op social media weet NOS wel groei te laten zien. NOS meldt in haar jaarverslag: ‘Naast traditionele platformen hebben sociale media zich de afgelopen jaren dermate ontwikkeld dat ze niet meer weg te denken zijn als platformen om nieuws en sport te volgen. De NOS heeft accounts op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en ook Snapchat om het publiek te informeren met nieuws en sport. Ook experimenteren we met het nieuwe platform TikTok. Het algemene NOS Twitter-account heeft van de sociale media-kanalen waar de NOS actief is nog altijd het hoogste aantal volgers. Dit account eindigde 2020 met 1,2 miljoen volgers. Het kanaal groeit gestaag. NOS op Facebook heeft eind 2020 ruim 920.000 volgers.’ Ook de apps en Nos.nl, NOS app en NOS TT (teletekst) laten een groei zien.
Het gaat langzaam, maar men wordt het nep nieuws op den duur wel zat.
Iets wat langzaam groeit wordt sterk, en het is natuurlijk ook fantastisch dat “luisteraar” ouder wordt……….als het maar herrie maakt!
“Ondanks Cojona”? moet het niet zijn “dankzij Cojona”?
Dat is ook geen wonder omdat er altijd een wat zurige toon bij de NOS is. Alleen de “oude taaie” zijn daartegen bestand. Het is de selectie van het nieuws. Het moet altijd over narigheid gaan. En als er iets toevallig geen narigheid is dan worden er wel zure vragen gesteld. Dat is de vraagstelling.