Het onderzoeksrapport van DichterBijNieuws, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, biedt inzicht in de houding van Nederlanders tegenover journalistiek en nieuwsmedia. De enquête, uitgevoerd onder 1.500 Nederlanders, toont aan dat een grote meerderheid het belangrijk vindt om nieuws te volgen, met 85% die dit aangeeft. Nieuwsconsumptie varieert sterk per leeftijd en medium, waarbij jongeren en hoogopgeleiden meer geneigd zijn online bronnen en sociale media te gebruiken.
De bevindingen benadrukken ook een zorgwekkende trend van wantrouwen en scepticisme ten aanzien van reguliere nieuwsmedia. Ongeveer 36% van de respondenten gelooft dat reguliere media beïnvloed worden van buitenaf. Er is echter nog steeds een sterke overtuiging in het belang van onafhankelijke journalistiek, waarbij 76% van de respondenten stelt dat Nederland niet zonder kan. Televisie blijft een dominante nieuwsbron met 74% van de Nederlanders die het gebruiken om nieuws te volgen. Daarentegen wordt de radio door 52% van de bevolking gebruikt voor nieuwsconsumptie.
Er is ook sprake van een relatie tussen het mediumtype dat mensen gebruiken en de invloed die het nieuws heeft op hoe zij zich voelen. De lezers van papieren kranten ervaren aanmerkelijk meer positieve gevoelens bij nieuwssoorten die gemiddeld genomen weinig positieve gevoelens oproepen, dan televisiekijkers, radioluisteraars en bezoekers/lezers van nieuwssites, online platforms en sociale media. Enerzijds kan het zijn dat de impact van videobeelden het negatieve gevoel versterkt (hoewel dat natuurlijk niet geldt voor de radio), terwijl tekst en foto’s op papier minder heftig binnenkomen.
Het nieuws bereikt jongeren vaak op andere wijze dan andere leeftijdsgroepen. Zij gebruiken voor hun nieuwsvoorziening veel vaker dan oudere burgers online videoplatforms en social media, en veel minder vaak de meer traditionele nieuwskanalen zoals televisie en papieren krant. Binnen de sociale media zijn voor de jongeren – wel nog altijd na de sociale kanalen van de reguliere nieuwsmedia – satirici en influencers de belangrijkste bronnen van nieuws (reguliere nieuwsmedia: 77%, satirici 30%, influencers 27%). Zij zien andere bronnen van nieuws dan oudere burgers en het lijkt aannemelijk dat dat een rol speelt in hun beeldvorming omtrent nieuws en journalisten.
Voor het nieuws is X mijn eerste optie
Volg oorlog Rusland Oekraïne
oorlog Israël hamas Iran
China
Amerika
Europa
Geen filters: EU heeft nog niet door dat Amerika geen vriend is maar een frenemie. Duitse Scholz heeft dat door. Die gaat nu op zijn knieën naar China om handel te drijven.
Tvkijker legt prima uit waarom X geen betrouwbare nieuwsbron is maar een kanaal waar je lekker in je eigen bubbelfuik kan roeptoeteren. Dat niemand anders dan alleen zij weten dat het een groot complot is allemaal.
Dat terzijde…
Nos journaal probeert wel mij te Beïnvloeden. Eergisteren liep Wilders weg van de formatie. “Voor zijn achterban” dacht Marleen van Rooy. Dat is Beïnvloeden want op dat moment wist niemand wat er aan de hand was. Beetje voorbarig.
Vooral die “duiders” doen dat.
Als je als NOS journaal zuiver wilt zijn hou het dan bij feiten.
Madelief blijf maar in je msm bubbel.
Op X lees je verschillende invalshoeken. Wie had gedacht dat Rusland door chips uit wasmachines te halen de oorlog aan het winnen is. Economisch wordt het steeds rijker. Het zou toch door tig sancties failliet gaan?
Nos is goed in feiten te verhullen. Meestal als er items over misdaden, die door jongeren worden gepleegd in de grote steden, wordt niet vermeld dat het om allochtonen gaat. Op X kom je meer hierover te weten.
Heb je gezien hoe Scholz werd ontvangen bij aankomst vliegveld China. Door lagere ambtenaren. Dat wil wel qat zeggen hoe China Duitsland ziet. Niets hierover op journaal. Duitsland is toch grootse handelspartner van Nederland. Een scheet uit Amerika wordt continu breed uitgemeten
We worden het niet eens vrees ik Tvkijker.
Mocht Rusland winnen… dan verliest Europa.
En bereid je dan maar voor op een stroom vluchtelingen. Gewoon in onze regio.