De helft maakt wekelijks gebruik van de apps die hierop staan. Verder kijken ook steeds meer Nederlanders tv-programma’s via de smartphone (21%), tablet (27%) en laptop (30%). Dit zijn enkele uitkomsten van het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK.
YouTube is de meest geïnstalleerde media-app. Bij de broadcasters is de NOS het populairst, met de meest gedownloade apps. Videodiensten spelen ook een grote rol in de app stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. De apps van RTL en NOS volgen op de voet. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 24 apps op hun tablet en 28 op hun smartphone.
Uit de 2017 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat de veelal korte video’s op platforms als YouTube, Facebook en NU.nl meer bekeken worden worden op smartphones dan op andere devices. Hier tegenover staat dat de veelal langere video’s op platforms als RTL XL, NLZIET NPO Start, Netflix Videoland meer bekeken worden op de Smart-TV.
Michel van der Voort, directeur Screenforce: ‘De groei van het bezit van online devices vlakt af. Het gebruik daarentegen groeit stevig door. Zeker het gebruik van videodiensten zoals Ziggo Go, KPN iTV en sinds kort NLZiet. Deze apps toveren je smartphone of tablet om in een tv-toestel. Dat is goed nieuws voor de broadcasters. Tegelijkertijd zien we dat online video content steeds meer de huiskamer binnen komt via de Smart-TV. Dit leidt tot een breder aanbod voor de consument en een mogelijkheid tot personalised advertising voor de adverteerder.’
Geef als eerste een reactie