De populariteit van de podcast blijft onverminderd stijgen in Nederland. Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. Dit blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor; een onafhankelijk onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd door Markteffect.
In de resultaten is een verschuiving zichtbaar in de frequentie van luisteren: ruim een kwart van de podcastsluisteraars luistert tijdens de huidige meting ten minste wekelijks naar een podcast. In de vorige meting was dat nog voornamelijk maandelijks. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58%) en amusement (51%), maar ook persoonlijke ontwikkeling (28%) en het volgen van interessante personen (27%) en het laatste nieuws (25%) scoren hoog.
Zakelijke podcasts
Het percentage luisteraars dat podcasts luistert voor zakelijke doeleinden, is gelijk aan de vorige meting (24%). Onder zakelijke luisteraars zien we echter vooral een toename in het aantal luisteraars dat aangeeft een andere kijk op het werkgebied te hebben gekregen dankzij de beschikbare, vakspecialistische podcasts (45%). Men is op zoek naar nieuwe inzichten om het werk nog beter uit te kunnen voeren en haalt deze het liefst uit een actuele en praktische zakelijke podcast.
Inmiddels zien we ook dat podcasts steeds vaker ingezet worden als marketingtool en wordt gesponsorde content regelmatig toegepast. Wel blijven podcast luisteraars verdeeld over het beste moment van reclame en vindt men de verschillende vormen van gesponsorde content overwegend meer storend, vergeleken met de voorgaande meting. Daarnaast zien we dat de bereidheid om momenteel te betalen voor (exclusieve of reclame-vrije) podcasts erg laag is.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.033 respondenten in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Deze Podcast Monitor werd mede mogelijk gemaakt door AS WE SPEAK Podcasts: het fullservice podcast bureau van Nederland voor bedrijven en organisaties, opgericht door specialisten in het vertellen van merkverhalen.
Geef als eerste een reactie