Onderzoek: Bijna een op drie mediabedrijven gebruikt AI

Kunstmatige intelligentie is voor de verzekeringsbranche een gouden uitkomst gebleken. Liefst 30 procent van de mediabedrijven maakt namelijk gebruik van AI. Daarmee staat de sector in de top-10 branches waarin AI het meest populair is. Dat blijkt uit onderzoek van linkbuildingbureau Equote, op basis van recent gepubliceerde CBS-data.

Uitgeverijen, film-, radio- en tv-producenten zetten AI volgens het CBS het meest in voor marketing, ICT-beveiliging en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Jaron Veldhuis, mede-oprichter van Equote, vertelt: "AI speelt een cruciale rol in de media- en entertainmentindustrie door het genereren van scripts, het personaliseren van kijkervaringen en het voorspellen van het succes van content. Het vereenvoudigt postproductieprocessen met efficiënte beeld- en geluidsbewerking, maakt content toegankelijk voor een internationaal publiek via vertaling en ondertiteling, en helpt bij het richten en analyseren van advertenties. Daarnaast draagt AI bij aan het beschermen van auteursrechten door het opsporen van inbreuken, wat de manier waarop content wordt gecreëerd, verspreid en beschermd, fundamenteel verandert."

Bijna de helft grote bedrijven gebruikt AI
Met name de grotere bedrijven benutten de mogelijkheden van AI volop. Van de bedrijven met meer dan 500 medewerkers zet zelfs bijna de helft al kunstmatige intelligentie in. Het beveiligen van de ICT-systemen is daarbij het meest genoemde doel (26 procent). Ook middelgrote bedrijven noemen dit meestal als de voornaamste reden voor de inzet van AI. Kleinere bedrijven gebruiken AI daarentegen het vaakst voor marketing en verkoop of de boekhouding.

Routinematige taken
Volgens mede-oprichter Veldhuis van Equote hoeven we niet bang te zijn dat AI binnen de kortste keren onze banen volledig overneemt. Het gaat volgens hem vooral om routinematige taken. "In de media en entertainment zijn het vertellen van diepgaande verhalen, de manier waarop acteurs gevoelens laten zien, en de scherpe blik van journalisten essentieel, ook in een wereld vol AI. Dit menselijke element maakt verhalen echt en zorgt ervoor dat ze echt binnenkomen bij het publiek”, aldus Veldhuis.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*