Corona heeft veel impact gehad op ons dagelijks leven. We hebben meer tijd in huis doorgebracht, zijn massaal gaan thuiswerken en studeren en zijn meer online gaan shoppen. Allemaal voorbeelden die invloed hebben gehad op ons digitale gedrag. Welke online videodiensten, social media, nieuwssites, fitness & sportdiensten, muziekdiensten hadden het meeste bereik op PC, laptop, smartphone en tablet? Hoe ons digitale gedrag er in coronajaar 2020 uit zag is door onze experts in kaart gebracht in een Jaaroverzicht.
YouTube behoudt koppositie
In december 2020 zijn online videodiensten veelvuldig bezocht: Netflix werd online door maar liefst 5,8 miljoen personen gebruikt en ook NPO Start steeg naar een online bereik van meer dan 5,2 miljoen personen. Gezamenlijk bereikten de videostreams van Nederlandse publishers en broadcasters (waaronder DPG Media, Ster, RTL, Talpa en Streamads|ShowHeroes streams) 12,1 miljoen personen in december.
Van de online videodiensten behoudt YouTube de koppositie met 87% (12.786.000 personen, leeftijd 13 jaar en ouder). NPO Start bereikte meer dan 36% van de Nederlanders op hun smartphone, tablet en/of PC/Laptop. Ook Videoland (2,2 miljoen personen, 15%) en Amazon Prime Video (1,2 miljoen personen, 9%) groeien duidelijk verder ten opzichte van een jaar eerder.
Facebook minder populair onder jongeren
Wat betreft sociale mediamerken voeren Facebook en Instagram ook in 2020 de ranglijsten aan. Het bereik van Instagram groeit opnieuw sterk: het sociale mediaplatform bereikt in december 69% van de Nederlanders (leeftijd 13+), ten opzichte van 57% in 2019.
Ook TikTok maakt een sterke groei door en bereikt in december 16% van de Nederlanders (leeftijd 13+). Er is een duidelijke daling in de intensiteit van het gebruik van de Facebook app onder jongeren (13-24 jaar): het gemiddeld dag-bereik op de smartphone daalt van 51% in december 2014 naar 25% in december 2020. De apps van Instagram, TikTok en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren op hun smartphones.
Amazon groeit, Bol.com blijft de nummer 1
De Nederlandse online retailer Bol.com behoudt haar koppositie (79%) en Coolblue (31%) stijgt in bereik ten opzichte van een jaar eerder. Amazon heeft de introductie van haar Nederlandse website in een jaar tijd de sterkste online groei doorgemaakt van 27% naar 45%.
De race tussen NOS, AD en NU.nl
In coronajaar 2020 volgden veel Nederlanders het nieuws op de voet. Bijna negen op de tien Nederlanders gebruikte hier weleens een nieuwssite en/of nieuwsapp voor zo blijkt uit de meest recente cijfers van het onderzoek Trends in Digitale Media 2020. Onder de nieuwsmerken is NOS in december 2020 het meest bezocht (56%), net voor AD (55%). Ook NU.nl behaalt meer online bezoekers en groeit naar 52%. Telegraaf en RTL nieuws volgen met 39% bereik kort erop.
Spotify veruit grootste online muziekdienst
In december 2020 zijn de Nederlandse radiozenders veel online bezocht: NPO Radio 2 bereikt in de maand van de Top 2000 maar liefst 30% van de doelgroep 25-54 jaar met hun website en app. Spotify stijgt ook verder en blijft met een aandeel van 57% de grootste online muziekdienst. Spotify bereikte maar liefst 4.039.000 personen van 25-54 jaar waaronder 1,4 miljoen personen met een Premium abonnement zonder reclames. Talpa Digital Audio bereikt in december haar hoogste maandbereik met 26% in deze doelgroep.
Fitness- en sportdiensten in trek
Het bereik van Google Maps kent in 2020 een grillig verloop door de coronamaatregelen. Eind maart daalde het gemiddelde dagbereik van zo’n 25 naar een dieptepunt van 15 procent. Eind juni is het niveau na versoepeling van de intelligente lockdown weer volledig hersteld. Echter met de ingang van de nieuwe maatregelen in het najaar is het dagbereik met zo’n 20 procent weer lager dan in normale tijden.
Daarnaast is het opvallend dat het bereik van fitness- en sportdiensten zoals Strava, Fitbit en Garmin gestegen is in 2020.
Online smartphonegebruik hoogst onder jongeren
In 2020 is het belang van de smartphone verder gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder wordt 62% van alle bezoeken besteed op de smartphone. Ten opzichte van eerdere jaren is die stijging op smartphone zowel ten koste gegaan van bezoeken op de PC/Laptop als op tablets.
Het online smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) ook verder gestegen. Zij besteden het hoogst aantal bezoeken op hun smartphone, maar liefst 71%. Onder 35-49 jarigen is tweederde van hun online bezoeken op de smartphone geweest. Onder vijftigplussers is het online bereik op smartphone en tablet stabiel gebleven en zij maken relatief gezien ook het minst gebruik van deze mobiele apparaten.
Sinds 2013 doet GfK onderzoek naar het digitale gedrag in Nederland
In GXL DAM worden alle websites en apps (untagged) gemeten in Nederland, waarmee ruim 4 duizend merken worden gerapporteerd. Hiermee wordt het gehele online landschap in Nederland in kaart gebracht. Meer informatie vind je hier:
Waarom is dit nieuws? GfK heeft het rapport al tien dagen geleden gepubliceerd.