Onderzoek Duitsland: Lineaire televisie blijft dominant, ondanks opkomst streamingdiensten

Ondanks de snelle groei van streamingdiensten blijft lineaire televisie populair in Duitsland. Volgens de resultaten van het Deloitte Media Consumer Survey 2024 kijkt 81% van de Duitsers nog steeds voornamelijk naar lineaire televisie, een daling van slechts 2% ten opzichte van drie jaar geleden. Hoewel video-on-demand (VoD)-diensten terrein winnen, met 64% van de huishoudens die minstens één betaald abonnement hebben, is er een duidelijke stagnatie zichtbaar in de groei van deze diensten.

Het aantal betaalde VoD-abonnementen per huishouden steeg licht, van 2,2 naar 2,5 in 2024, maar de groeispurt van de afgelopen jaren lijkt voorbij. Vooral oudere kijkers blijven trouw aan lineaire televisie, terwijl jongere generaties steeds vaker kiezen voor streaming. Desondanks blijft de vraag naar live-sport groot, waarbij 60% van de Duitsers aangeeft bereid te zijn te betalen voor sportabonnementen, hoewel ze hier een grens aan stellen. Minder dan 15% zou meer dan €30 per maand uitgeven aan live-sportabonnementen.

Het onderzoek toont ook een toenemende scepsis ten aanzien van kunstmatige intelligentie (AI) in de media-industrie. Hoewel KI kan bijdragen aan efficiëntere producties en gepersonaliseerde aanbevelingen, is er met name bij oudere consumenten weerstand tegen de inzet van deze technologie.

Bron: Media Consumer Survey 2024

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*