Het aantal consumenten dat gebruik maakt van spraakassistenten steeg afgelopen jaar naar maar liefst 37%. Het draait hierbij niet meer alleen om third party apps, zoals de Google Assistent of Amazon Alexa. Juist het gebruik in callcenters, in mobile apps en voor Smart Home oplossingen neemt sterk toe. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Nationale Voice Monitor.
Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen van spraakassistenten. Organisaties starten vaak met een assistent die veelgestelde vragen kan beantwoorden. Een mooie eerste stap, maar consumenten verwachten meer. Het gaat niet meer om het kunnen beantwoorden van een enkelvoudige vraag, maar om assistentie in de gehele customer journey. Het geven van informatie én transactionele ondersteuning: ‘Wat is het goedkoopste ticket naar Curacao en kan ik die direct boeken?’. De wereld van conversational AI en intelligent processing smelten hier samen, wat veel hogere eisen stelt aan de onderliggende technologie. We zien in de breedte dat investeringen in de Nederlandse taal (denk aan accenten, dialecten en het Fries) bij big tech uitblijven. Bovendien ontwikkelen partijen als Google, Amazon en Meta allemaal hun eigen voice-ecosystemen die los van elkaar opereren. Dit zijn belangrijke uitdagingen voor de Nederlandse markt. Er loopt inmiddels vanuit de Nederlandstalige Spraak Coalitie een aantal mooie initiatieven om betere taalmodellen te ontwikkelen en interoperability te stimuleren. Een belangrijke stap op weg naar volwassenheid van spraaktechnologie.
Slechte ontwikkeling dit maakt de mens dommer en technologie de baas over het leven van de mens