Een op de vijf huishoudens met gezinsleden onder de 35 jaar heeft geen tv-abonnement. Dit blijkt uit het nieuwste Video Behaviour Dutch Consumers-rapport van Telecompaper over het vierde kwartaal van 2021. Onder de 25 jaar is het aandeel met 24 procent zelfs nog iets hoger. Deze groep bestaat uit zowel cord cutters, die hun tv-abonnement hebben opgezegd, als cord nevers, die nooit een tv-abonnement hebben gehad.
Tegelijk is zichtbaar dat de groei van Netflix afvlakt. Het marktaandeel van Netflix is na het eerste kwartaal van 2021 niet meer gegroeid. Wel groeien de marktaandelen van andere streamingdiensten nog door en stapelen steeds meer huishoudens meerdere streamingdiensten. Verder concludeert Telecomapper dat al bijna een kwart van alle Nederlandse huishoudens over een 4k-televisie beschikt.
Huishoudens zonder tv besteden minder tijd aan video
Huishoudens zonder tv-abonnement besteden minder tijd per dag aan het kijken van tv- en video. Ze consumeren gemiddeld 3,8 uur per dag tv- en video, terwijl huishoudens met een tv-abonnement gemiddeld 5 uur tv- en video consumeren. De marktaandelen van streamingdiensten liggen dicht bij elkaar bij huishoudens met- en huishoudens zonder een tv-abonnement. De grootste verschillen tussen deze groepen is zichtbaar bij Amazon Prime Video en NLZiet. Beide hebben drie procentpunten hoger martkaandeel in huishoudens zonder tv (Prime Video 12% tegenover 9% en NLziet 5% tegenover 2%). NLZiet kan gezien worden als een ott-alternatief voor een traditioneel tv-abonnement.
Groei van Netflix zwakt af, steeds meer stapelaars
Op de markt voor streamingdiensten lijkt Netflix meer last te ondervinden van de concurrentie. Zo vlakt de groei van het aantal gebruikers van Netflix sinds het eerste kwartaal van 2021 af. Tot het eerste kwartaal van 2021 groeide Netflix nog naar een marktaandeel van 43 procent. In het eerste kwartaal van 2021 was er een strenge lockdown met avondklok, wat een impuls gaf aan streamingdiensten. De rest van het jaar is het martkaandeel van Netflix gelijk gebleven. Disney+, Videoland en Amazon Prime Video hebben in 2021 nog wel groei laten zien en hebben gezien hun aanzienlijk lagere penetratie op de Nederlandse markt het punt van verzadiging zeker nog niet bereikt.
Het aantal ‘stapelaars’, huishoudens die twee of meer streamingvideodiensten tegelijk gebruiken, groeit steeds verder. In het vierde kwartaal van 2021 had 27 procent van alle Nederlandse huishoudens toegang tot tenminste twee betaalde streamingvideodiensten tegelijk. Daarbij wordt doorgaans Netflix gecombineerd met Disney+, Videoland of Amazon Prime. Voor de komende kwartalen verwacht Telecompaper combinaties met Viaplay en/of HBO Max te gaan zien.
25 procent tv’s heeft 4k-resolutie
Het aanbod van 4k-content wordt voor de Nederlandse markt steeds relevanter. Telecompaper concludeert dat de penetratie van het aantal 4k-televisies in Nederland in 2021 met vijf procentpunten is gestegen tot een penetratie van 24 procent. De penetratie van het aantal 4k-televisies is sterk afhankelijk van inkomen. In huishoudens met een jaarinkomen lager dan EUR 30.000 ligt de penetratie van 4k-televisies op 15 procent, terwijl 33 procent van de huishoudens met een jaarinkomen van EUR 80.000 of meer over een 4K-televisie beschikken. Verder blijkt de penetratie van het aantal 4k-televisies lager bij eenpersoonshuishouden en onder consumenten boven de 55 jaar.
Was te verwachten door de #versnippering in het totale aanbod. Wie spint er garen bij ??
…
Het antwoord: Popcorn time!