Onderzoek: Helft van de Nederlanders heeft abonnement op 1 of meerdere streamingdiensten

De traditionele manier van televisiekijken ondergaat een aanzienlijke verandering, aangezien meer dan de helft van de Nederlanders nu geabonneerd is op een of meerdere streamingdiensten. Dit blijkt uit een panelonderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl, uitgevoerd door Panel Inzicht. Slimster vroeg aan 2000 Nederlanders welke abonnementen zij hebben en wat zij daar maandelijks voor betalen.

De verschuiving naar on-demand entertainment past binnen de bredere trend van abonnementsdiensten die het consumptiegedrag van Nederlanders transformeren. Bovendien merken steeds meer mensen op dat streamingdiensten doorgaans een hogere kwaliteit programmering bieden, met een breed scala aan internationale shows en films, evenals prijswinnende originele content. Marco Schuurman, eigenaar van Slimster.nl, zegt: “De populariteit van streamingdiensten en de waargenomen hogere kwaliteit van hun content benadrukt de behoefte aan onmiddellijke, gepersonaliseerde en reclamevrije ervaringen.”

Vooral dertigers streamen
Vooral dertigers maken volop gebruik van streamingdiensten: bijna twee op de drie (64,2%) heeft een of meerdere streamingabonnementen. Deze generatie, die volwassen werd in het digitale tijdperk, ziet duidelijk de voordelen van het gemak en de flexibiliteit die streaming biedt. Bij de oudere generaties is streaming minder populair, mogelijk omdat ze minder vertrouwd zijn met de technologie. Bij de 18- tot 30-jarigen is het gebruik van streamingdiensten ook iets minder wijdverspreid, mogelijk door beperkingen in hun budget. Deze gegevens laten zien dat leeftijd een belangrijke factor is in hoe we omgaan met media en technologie.

Deze veranderende consumptietrends roepen echter vragen op over de financiering en relevantie van de publieke omroep, die voornamelijk uit belastinggeld wordt gefinancierd. Terwijl steeds meer consumenten overschakelen naar streamingdiensten, wordt het vraagstuk rondom de financiering en de kwaliteit van de content van de publieke omroep steeds urgenter.”Het is duidelijk dat technologie en consumentenvoorkeuren de entertainmentindustrie snel veranderen,” vervolgt Schuurman. “Maar het roept ook belangrijke vragen op over hoe publiek gefinancierde media zich kunnen aanpassen en relevant blijven in een landschap dat steeds meer door streaming wordt gedomineerd. De financiering van publieke omroepen dient in overeenstemming te zijn met de consumptiegewoonten van de belastingbetalers en de kwaliteit van de geboden programma’s.”

2 Comments

  1. Zeer blij met m’n ‘andere abonnement’ met alle streamingdiensten plus alle zenders wereldwijd.
    30 euro per jaar, alles doet het… altijd en spatzuiver.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*