Lineaire tv is nog steeds springlevend onder jongeren en jongvolwassen. Een derde van hun tv-tijd besteden zij aan ‘ouderwetse’ lineair uitgezonden tv-programmering, maar video-on-demand (VOD) is veruit het populairst (Gen Z: 45%; Millennials: 42%). 22% van Generatie Z en 17% van Millennials geeft aan dat ze vaak al tv-programma’s terugkijken via YouTube of sites zoals NPO.nl, NLziet en Kijk.nl. Dat blijkt uit studie van marketingbedrijven Wayne Parker Kent en MediaTest naar verschillen in zaken zoals mediagebruik en online privacy tussen Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010).
Gemiddeld kijken de jongeren ruim 2,5 uur televisie per dag. Daarbij is video-on-demand-tv (VOD) Lineaire tv is zeker nog een belangrijk medium voor jongeren. Generatie Z besteedt 26% en Millennials 32% van de totale tv-kijktijd aan lineaire tv. Toch zijn er in deze doelgroep veel jongeren die verwachten dat ze over 3 jaar geen linieaire televisie meer kijken (44% van Generatie Z en 46% van de Millennials)
Het merendeel van de jongeren en jongvolwassenen haalt hun nieuws tegenwoordig van social media. Het gebruik van de papieren krant onder jongeren en jongvolwassenen is minimaal.
Voor dit onderzoek werden ruim 2.300 mensen uit beide groepen ondervraagd.
Geef als eerste een reactie