Gaan we de impact van Netflix zien? Gaat digitale content winnen van old tv? Hoewel we met z’n allen gemiddeld nog steeds meer dan 3 uur per dag TV kijken volgens de Stichting Kijkonderzoek (SKO), is er wel degelijk een kentering gaande bij het ‘lineair’ TV kijken. Lineair TV kijken houdt in dat we live TV kijken en dus niet opgenomen of ‘on demand’.
Deze kentering is het duidelijkst zichtbaar wanneer we een langere periode nemen en uitsplitsen op verschillende leeftijdsgroepen zoals in onderstaande grafiek. De weergegeven waarde betreft hier het weekbereik van alle in Nederland te bekijken TV zenders bij elkaar.
Opvallend is dat op de oudere leeftijdsgroepen (35 jaar en ouder) het weekbereik stabiel is, maar dat dit op de doelgroepen daaronder in gelijke mate aan het afnemen is. Binnen een week kunnen we met TV zenders nog steeds 85% van alle jongeren van 13-19 jaar bereiken, maar dit was ‘slechts’ 3 jaar geleden nog 90%. Het massa medium TV verliest langzamerhand dus met name in het jongeren segment haar grootste USP, namelijk massabereik.
Voor adverteerders is het maken van de juiste keuze steeds belangrijker, immers op welke manier bereik je de consument zo efficiënt en effectief mogelijk? De door SKO gemeten kijkdichtheid (het gemiddelde percentage kijkers per seconde, gedurende de dag) is dan een veel gebruikte waarde. Onderstaand staat deze weergegeven voor de algemene doelgroep van 20 tot en met 49 jaar over de afgelopen 3 jaar.
Geef als eerste een reactie