Onderzoek: Lineaire tv-kijktijd daalde meer dan 60% bij 13-40 jarigen

In 15 jaar is de kijktijd naar lineaire tv in de doelgroep 13 tot 40 jaar flink gekelderd. Dat blijkt uit cijfers van SKO na navraag door Spreekbuis.nl. 

De daling wordt deels opgevangen door de groei van digitale platforms, waarop ook de Nederlandse tv-zenders te zien zijn. Een flink deel van de kijktijd vloeit ook weg naar Amerikaanse platforms zoals Amazon, Disney, Netflix en Youtube. Ook zal een deel van kijktijd niet meer aan video worden besteed, maar aan social media en gaming op mobile devices of gameconsoles. Games als Fortnite en Minecraft zijn een belangrijke tijdsbesteding voor deze doelgroep geworden. 

In 2020 was de daling lager dan voorgaande jaren. Dit kwam vooral omdat het grootste deel van dat jaar Nederland gebukt ging onder de Corona-maatregelen en daardoor terugvielen vaker terugvielen op ‘ouderwets tv-kijken’.

Met cijfers van het Stichting Kijkonderzoek maakte Spreekbuis.nl een overzicht met de jaarlijkse veranderingen in kijken in combinatie met introducties van diverse online platforms.   

JaarKijktijd in minutenNieuws online platforms
2005195 YouTube officieel gelanceerd
Lancering Xbox 360 in Nederland
NPO Uitzending gemist bestaat 1 jaar
2006168Lancering Playstation 3 in Nederland
2007158Introductie Apple TV
2008151
2009149
2010153Introductie Videoland als vod-dienst
Hyves heeft 10 miljoen gebruikers
Lancering Instagram
2011149
2012150
2013149Lancering Xbox One in Nederland
Introductie Netflix
Introductie Chromecast
Lancering Playstation 4 in Nederland
Introductie 4G mobiel internet
2014149Introductie NLZIET
Videoland inclusief RTL tv-content 
2015131
2016117Amazon Prime Video lancering in Nederland
201797Introductie Fortnite
Nieuwe naam NPO Start  + introductie NPO Plus
Facebook heeft ruim 10 miljoen Nederlandse gebruikers
Youtube heeft 7,5 gebruikers (1,7 miljoen dagelijks)
201885
201975Lancering Ziggo Go app voor Apple TV
Facebook heeft 10 miljoen Nederlandse gebruiken
Introductie Disney Plus
202071Lancering Playstation 5 in Nederland
Lancering Xbox X Series

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is een Nederlandse stichting en is verantwoordelijk voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek en de controle en rapportering van de kijkcijfers. SKO voert het kijkonderzoek niet zelf uit, maar laat dat doen door de marktonderzoeksorganisaties GfK en The Nielsen Company.

2 Comments

  1. Me kinderen weten niet eens wat kabel tv is, nieuwe generatie zal t mediavirus uitroeien, trots, maar duurt nog wel paar jaar, hopelijk voor agenda 2030 klaar is

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*