In 15 jaar is de kijktijd naar lineaire tv in de doelgroep 13 tot 40 jaar flink gekelderd. Dat blijkt uit cijfers van SKO na navraag door Spreekbuis.nl.
De daling wordt deels opgevangen door de groei van digitale platforms, waarop ook de Nederlandse tv-zenders te zien zijn. Een flink deel van de kijktijd vloeit ook weg naar Amerikaanse platforms zoals Amazon, Disney, Netflix en Youtube. Ook zal een deel van kijktijd niet meer aan video worden besteed, maar aan social media en gaming op mobile devices of gameconsoles. Games als Fortnite en Minecraft zijn een belangrijke tijdsbesteding voor deze doelgroep geworden.
In 2020 was de daling lager dan voorgaande jaren. Dit kwam vooral omdat het grootste deel van dat jaar Nederland gebukt ging onder de Corona-maatregelen en daardoor terugvielen vaker terugvielen op ‘ouderwets tv-kijken’.
Met cijfers van het Stichting Kijkonderzoek maakte Spreekbuis.nl een overzicht met de jaarlijkse veranderingen in kijken in combinatie met introducties van diverse online platforms.
Jaar | Kijktijd in minuten | Nieuws online platforms |
2005 | 195 | YouTube officieel gelanceerd Lancering Xbox 360 in Nederland NPO Uitzending gemist bestaat 1 jaar |
2006 | 168 | Lancering Playstation 3 in Nederland |
2007 | 158 | Introductie Apple TV |
2008 | 151 | |
2009 | 149 | |
2010 | 153 | Introductie Videoland als vod-dienst Hyves heeft 10 miljoen gebruikers Lancering Instagram |
2011 | 149 | |
2012 | 150 | |
2013 | 149 | Lancering Xbox One in Nederland Introductie Netflix Introductie Chromecast Lancering Playstation 4 in Nederland Introductie 4G mobiel internet |
2014 | 149 | Introductie NLZIET Videoland inclusief RTL tv-content |
2015 | 131 | |
2016 | 117 | Amazon Prime Video lancering in Nederland |
2017 | 97 | Introductie Fortnite Nieuwe naam NPO Start + introductie NPO Plus Facebook heeft ruim 10 miljoen Nederlandse gebruikers Youtube heeft 7,5 gebruikers (1,7 miljoen dagelijks) |
2018 | 85 | |
2019 | 75 | Lancering Ziggo Go app voor Apple TV Facebook heeft 10 miljoen Nederlandse gebruiken Introductie Disney Plus |
2020 | 71 | Lancering Playstation 5 in Nederland Lancering Xbox X Series |
Stichting KijkOnderzoek (SKO) is een Nederlandse stichting en is verantwoordelijk voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek en de controle en rapportering van de kijkcijfers. SKO voert het kijkonderzoek niet zelf uit, maar laat dat doen door de marktonderzoeksorganisaties GfK en The Nielsen Company.
Bij deze cijfers is geen rekening gehouden met het het wegvallen van evenementen die lineaire televisie weer een boost geven.
Me kinderen weten niet eens wat kabel tv is, nieuwe generatie zal t mediavirus uitroeien, trots, maar duurt nog wel paar jaar, hopelijk voor agenda 2030 klaar is