De manier waarop Nederlanders hun tijd besteden, blijft min of meer gelijk aan eerdere jaren. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds 8 uur en 23 minuten aan media. De meeste tijd per etmaal wordt besteed aan slapen.
Dit blijkt uit het tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2018 van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media-Adviesbureaus (PMA). Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd.
Het mediagebruik is nagenoeg hetzelfde gebleven als in 2015. Ten opzichte van drie jaar geleden is er weinig veranderd aan hoe Nederlanders de dag indelen. Slapen/rusten blijft de grootste tijdsbesteding. Nederlanders slapen/rusten gemiddeld 8 uur en 49 minuten. Van de totale mediatijd gaat het grootste deel naar kijken en luisteren, evenals in 2013 en 2015.
Live radio luisteren blijft de populairste luisteractiviteit. In 2018 gaat driekwart van de totale luistertijd op een dag naar live radio, terwijl uitgesteld en on demand kijken opnieuw fors is toegenomen. Gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag. Een derde van deze leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier. Bij communiceren via media (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter.
Verder valt op dat van de nieuwe digitale dragers de smartphone het grootste luisteraandeel noteert met 12 procent. Van de totale kijktijd van 3 uur en 5 minuten per dag is nu 58 minuten on demand, zoals uitgesteld kijken, het gebruik van online videodiensten en het kijken naar korte video’s op diensten als YouTube. De daling van de live kijktijd wordt volledig gecompenseerd door een toename in de verschillende vormen van on demand kijken. De televisie is nog steeds verreweg het populairste apparaat om te kijken: 89 procent van de totale kijktijd op een dag gaat via de televisie.
De gemiddelde leestijd is in vergelijking met drie jaar geleden op niveau gebleven en bedraagt 42 minuten. Het aandeel lezen van papier is in dezelfde periode licht gedaald van 71 procent naar 67 procent van de totale leestijd. Er wordt nu gemiddeld 14 minuten per dag digitaal gelezen. Mannen lezen iets meer digitaal en dit komt vooral doordat ze vaker nieuwssites en -apps gebruiken. Vrouwen lezen vaker boeken en tijdschriften, die veelal nog van papier gelezen worden.
De gemiddelde tijd voor communiceren via media (zoals bellen, berichten sturen en gebruik van sociale media) bedraagt 1 uur en 4 minuten. Ongeveer een derde daarvan gaat naar sociale media. De opkomst van de socialmediakanalen gaat hand in hand met de opkomst van de smartphone. Drie jaar geleden ging 48 procent van alle communicatie via media nog via de smartphone, in 2018 is dat opgelopen naar 62 procent.
Het valt me allemaal best wel mee. Het lijkt erop dat de traditionele media in het gebruik nog steeds domineren. Ronduit verrassend vind ik het aandeel “slapen/rusten” in de dagbesteding van mensen: 8 uur en 49 minuten! Dat is verdorie 36,7%! Ik dacht dat ik de enige was die slapen als favoriete tijdverdrijf beoefent. Ik zou weleens een uitsplitsing naar leeftijdsgroepen voor deze cijfers willen zien. Dat de smartphone de communicatie in straat, stad, land, lucht, bos, duin, hei en wateren voor 62% bepaalt, wekt geen verbazing. Ik blijf het een stompzinnig stuk lul- en loerplastic vinden…