Nielsen heeft vandaag haar Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2022 uitgebracht. Uit de resultaten blijkt dat de netto advertentie-uitgaven in Nederland in 2022 met 10,5% zijn gestegen tot €5,83 miljard. Na een stijging van meer dan 20% in 2021 was dit het tweede opeenvolgende jaar met een groei van dubbele cijfers. Het einde van alle corona-maatregelen heeft aanzienlijk bijgedragen aan de veel hogere advertentie-uitgaven, vooral in het begin van 2022, maar de aanhoudende robuuste groei van Digital heeft ook een substantiële bijdrage geleverd.
Met 4,5% groeide de Nederlandse economie in 2022 iets minder hard dan in 2021. De aanvankelijk sterke groei aan het begin van het jaar nam iets af naarmate het jaar vorderde, met een lichte daling in het derde kwartaal van ’22. In het laatste kwartaal werd dit weer omgebogen naar een voorzichtige +0,6%.
Door de Russische invasie in Oekraïne begin 2022, die politieke onrust veroorzaakte in heel Europa en resulteerde in een snel stijgende inflatie, hogere energieprijzen en een laag consumentenvertrouwen, droeg de consumptie van huishoudens voor meer dan de helft bij aan de economische groei. Sectoren die eerder werden getroffen door de pandemie, zoals horeca, transport, vrije tijd/cultuur en de reis- en uitzendbranche, droegen ook aanzienlijk bij aan de economische groei en daarmee aan hogere uitgaven aan reclame. Deze stegen per saldo met €555 miljoen en liggen nu meer dan 25% boven het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.
Geef als eerste een reactie